Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #4:2] Manmade

Manmade

PAUL LEVERIDGE, alias Kermit, hade redan hunnit bilda rapduon Manmade när han partajade sig in på avgiftningskliniken under Black Grapes världsturné. Efter Hoppen »Stupid Stupid Stupid« sade han upp sig och nu försöker han och kompisen Carl McCarthy, mer känd som Psycho, att mixa ihop sina egna raplåtar.

— Det är skönt att arbeta hemma i Manchester. Min hjärna mår bättre om jag går hem på kvällen i stället för att kröka, säger Kermit.

De kommer båda från förorten Moss Side och breakdansade tillsammans som tonåringar. Sedan anslöt sig Kermit till de lokala legenderna The Ruthless Rap Assassins medan Carl jobbade som DJ och sände piratradio.

— Vi brukade springa på The Hacienda tillsammans, minns Carl. Då var Kermit polare med Shaun Ryder och de andra i Happy Mondays. Jag tyckte att det gänget var töntar som låtsades vara rockstjärnor. Själv hängde jag bara med bad boys från Moss Side och diggade Ice-T.

Under inspelningarna av Black Grapes debutalbum bjöd Kermit in sin gamle kompis för att sjunga på »In the Name of the Father«. Det slutade med att Carl följde med på turnén — och vikarierade för Kermit efter de värsta grisfesterna.

— Manmade har inte mycket gemensamt med Black Grape, säger Kermit. Vi är helt inställda på att göra hip hop och den ska bli lika bra som Boogie Down Productions, Public Enemy eller 2Pac.

Första singeln »Patches (Ol’ Man)« släpptes i vintras. Det är en cover på en R&B-hit av Clarence Carter, utrustad med tungt groove och rejäl huliganrefräng.

— Mina föräldrar brukade spela den låten när jag var liten, berättar Carl. Texten handlar om att det krävs mycket för att bli en riktig man. Många killar är bara mesar nu för tiden, värdelösa förlorare och dessutom stolta över det.

Snart släpps uppföljaren »Well to Do« där Manmade samplar en låt av soulsångaren Don Blackman från början av åttiotalet. Debutalbumet, som hittills gått under arbetsnamnet »Force of Nature«, ska vara ute innan sommaren. Carl varvar inspelningarna med att driva det egna produktionsbolaget Umoja där han och Kermit hittills remixat Lil’ Kims »No Time«. Och så försöker han bli av med sitt gamla smeknamn.

— Folk har kallat mig Psycho väldigt länge och det börjar bli jobbigt. Om man ilsknar till blir människor rädda och tror att man ska slakta dem. Så sluta kalla mig Psycho. Jag vill bli tagen på allvar som musiker och affärsman.


Fredrik Strage

Filed under: Fredrik Strage, POP vol 2 #4, ,

Lämna en kommentar

Kategorier