Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #4:2] Rockpost

Rockpost nr204

Hej POP!

Underbart om ni kan skriva en fyllig artikel om en av åttiotalets största popgenier; producenten och musikern Mitch Easter. Helst med diskografi och stamträd med allt han varit inblandad i. Jag skulle nog inte vara ensam om att uppskatta detta. Jag har fått någon fix idé om att det är som Mitch Easters musik Per Gessle alltid skulle vilja låta men inte når ända fram.

Vänliga hälsningar

Fredrik Lyshag

Hej

Ett varmt tack till POP-redaktionen som tar med oss på denna »resa utan slut«. Är det samma resa som började på Stanley Road? Jag blir lite osäker; en gång åkte jag med en buss som bytte nummer (och därmed linje) efter att jag stigit på den — jag och Stisse hamnade helt fel. Men nu är allt bra.

Dr. Henrik

Hej POP

Tack för vääärldens bästa poptidning.

Puss å kram

Nathaly, Lund

Grattis!

Hoppas Ni är lika glada som jag. Är nämligen en som har hängt med från starten. Ni har verkligen fördjupat mitt musikintresse, dessutom hjälpt till att göra den bred som en highway. Med era avstickare ut på de lite slingrigare stigarna har jag fått en guide till guldkornen också. Tack!!!

Med de varmaste hälsningar om åtminstone fem år till.

Patrik Svensson

Hej POP

Jag kommer hem och hittar ett stort vitt kuvert på bordet. Då blir jag lycklig. Jag öppnar och läser på framsidan vilka artister ni skrivit reportage om. Då blir jag nervös. Jag känner igen i bästa fall tre. Men det gör inget. För oavsett vad ni skriver om så blir man exalterad. Det är som underbara sagor och era personliga reflektioner är inte så krystade som de kan vara i brittiska tidningar som till exempel Q eller Select.

Fast om ni skrev om Blur igen så skulle jag bli lycklig. Radiohead-reportaget var underbart. Jag vill läsa om Hybirds också.

Tack för att ni gör mig lycklig fem gånger per år! Hälsningar

Helena

Hej

I samband med artikeln om Paddy McAloon i #25 hade ni en tävling där man skulle namnge den svenska sångerska som Prefab Sprouts »The Ice Maiden« handlar om.

Jag missade svaret och undrar nu om ni kan stilla min nyfikenhet. Vem är hon?

Med vänlig hälsning

Henrik Harr

SVAR: Agneta Fältskog.

Smart, smartare, smartast!

Till Anna Hellsten.

Äntligen. Jag har alltid haft en odefinierad känsla av obehag när jag lyssnat på »Give Out But Don’t Give Up« och en tydligt definierad olustkänsla inför Black Grape över huvud taget. Dock har jag inte fattat sambandet. Efter din recension av Black Grape i #2 stod allting helt klart för mig. Det var så himla skönt att läsa. Att jag inte fattade det själv.

Vänliga hälsningar

Anna Jakobsson

Hej.

Jävligt snyggt omslag med Morrissey!

För övrigt bra innehåll. Blev väldigt positivt överraskad av Bear Quartet på topp 30-listan! Jag trodde att ingen, förutom oss häromkring Luleå kände till dem…

Jag skulle bli väldigt glad om ni gjorde en artikel om Monster Magnet nu när de släpper en ny skiva som troligen kommer att sparka arsle!

De är liksom Bear Quartet ett av de mest underskattade banden. Deras »Dopes to Infinity« från 1995 är en klassiker!!! Med vänlig hälsning

David

Hej POP!

Jag fick såhär i slutet av 1997 lite lust att skriva och ge tummen upp åt det okända geni som skriver texterna till era tävlings- och pysselsidor. Jag blir så glad och på gott humör av att läsa dessa sidor och vill bara säga »Keep up the good work!«

Tack så mycket. Hälsningar

Pelle

Hello!

Det är en sak jag undrat ett bra tag nu. Något som jag ser fram emot en förklaring på. Vart tog egentligen recensionen av »Be Here Now« vägen? Har jag missat något nummer, eller? Det hade varit mycket intressant att läsa era synpunkter på albumet, som tidningarna stått i rad för att få recensera. Eller är det just därför POP lät recensionen utebli? POP ville inte vara som andra musiktidningar. Är rentav recensionens uteblivande en bojkott av Oasis (Creation, Ignition) efter det att ni förbjöds att publicera intervjun när ni ville? Var albumet inte tillräckligt intressant för att ens betygsättas? Gör slut på mina vilsna funderingar och sammansvärjningsteorier. Allt jag behöver är en förklaring.

Jag måste passa på att berömma intervjuerna med Noel och Morrissey, båda är alldeles lysande. Den senare fick mig att upptäcka The Smiths och Morrissey tack för det!

Fredde

SVAR: Skivan hann bli för gammal för att recenseras i POP #1:2.

Hej

Jag skulle vilja säga tack till Andres Lokko för ett superbra och inspirerande Morrisseyreportage i POP #3 vol 2. Eftersom jag av olika (inte godkända, jag vet) skäl inte hade möjlighet att åka på konserten i Stockholm och alltså satt hemma och var ledsen för det så blev jag jätteglad igen när jag såg Morrissey på framsidan av nya POP.

Moa Eriksson, Hudiksvall

Hallå!

Hur fasen kan ni plocka in Wilco på plats tolv när Whiskeytown inte ens är med på listan. Va?!?

Johan i Malmö

Kung Coltrane

Angående Retro ’97-bilden i POP #3:2. Grabbarna som besökte Stockholm 1963 var (från vänster till höger): Elvin Jones, McCoy Tyner, John Coltrane & Jimmy Garrisson. Om inte Tyner/Garrisson har gjort en Face Off à la Travolta/Cage.

Fred

Hej!

Efter en genomgång av januarinumret av POP och av era val till de 30 bästa albumen för 1997, så ser jag bara en enda svensk medverkan där. Då undrar jag lite grann. Har det varit ett dåligt svenskt musikår eller? Jag menar, var inte Titiyos »Extended« lika bra som, säg, Mary J. Blige »Share My World« kanske? Eller varför inte en jämförelse mellan Teenage Fanclubs »Songs From Northern Britain« och Popsicles »Stand Up and Testify«. Är kanske inte Koops »Sons of Koop« ett lika bra ljudäventyr som Squarepushers »Hard Normal Daddy« Hur långt ifrån topp 30 fanns era egna svenska val? Annars gör ni en rätt så hyfsad musiktidning. Vänliga hälsningar

Tobbe

SVAR: Vi kvoterar inte in musik på topp 30-listan bara för att den kommer från ett visst land. Och nej, Popsicle var inte lika bra som Teenage Fanclub, Koop var ingenting jämfört med Squarepusher och Titiyo var inte lika bra som Mary J. Blige,

POP-redaktionen

Postat i:hej, POP vol 2 #4

Kommentera

Kategorier

