Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #15] Frågepop

Vad vet egentligen våra popstjärnor om musik? Kan de bara sina egna försäljningssiffror och ackordbyten? Vet de vem som spelade bas i Beatles? Har de den blekaste aning om vem Noel Gallagher är? POP satte delar av den svenska musikeliten i skolbänken och tände förhörslampan.

Idde

1. I vilket rockband är Noel Gallagher låtskrivare?

Oasis.

2. Nämn minst tre låtar med ett pojknamn i titeln.

»Julian« med Blondie, »Hey Mickey« med Carola och »Johnny B. Goode«.

3. Vad heter sångaren i Mott The Hoople?

Ian Hunter.

4. Han kallas »The Upsetter« eller »Scratch« och han har producerat Bob Marley & The Wailers. Vad heter han på riktigt?

Sånt är jag dålig på.

5. Vilken brittisk rockgitarrist drunknade i en swimmingpool 1969 utanför Nalle Puh-författaren A. A. Milnes hus i Cotchford?

Han som lirade med Stones. Var det Mick Jones? Nej, Brian Jones måste det vara.

6. Vilken amerikansk rockartist förknippas allt som oftast med klubben The Stone Pony?

Det låter som Bob Dylan.

7. På vilket Blur-album återfinns låten »End of the Century«?

»Parklife«.

8. Nämn minst tio låtar med popgruppen Docenterna från Sollentuna.

»Solglasögon«, »Bensin i blodet«, »Söderns ros«, »Honung«, »Utan dig«, »Nikotin«, »Hjärta av guld«, »Arg ung man«, »Dollarturist« och »Hm«.

9. Nämn fem till, tack.

Visst, då får det bli »Kvinnor«, »Fattig-Sverige«, »Soliga sidan av stan«, »I hennes ögon« och »Ingen kanal«.

10. Vad hette Culture Clubs första LP?

Jag har inga skivor med dem men den hade säkert ett väldigt snitsigt namn.

11. »Dance with me/Don’t dance with me/Talk to me/Don’t talk to me/No/Beep! Beep!«. Artist och låttitel, tack.

David Bowie, »Fashion«.

12. Vilken brittisk sångerska sjöng titellåten till James Bond-filmen »Goldfinger« från 1964?

Shirley Bassey.

13. Vad hette den duo Tina Weymouth och Chris Frantz bildade 1981 när Talking Heads tog en paus.

Tom Tom Club.

14. Vilken technogrupp tog hjälp av Rickie Lee Jones för att spela in sin singel »Little Fluffy Clouds«?

Jag är skitdålig på techno.

15. Vad heter Warren G:s storebror?

Ja, vad heter han egentligen? Jag tror att jag missar den här frågan också men det är bara att bita ihop.

16. Vilken jazzlegend släppte skivan »Mingus Mingus Mingus Mingus Mingus«?

Det borde ha varit Mingus. Frågan är bara vad han hette i förnamn.

17. »Där stålfåglar flyger om natten/Över dem som flytt sitt land/Där kartritarnas gränser dras i blodig sand« Grupp och låttitel, tack.

Det måste vara Imperiet, men vad heter egentligen låten? Jag är helt nollställd.


IDDE SCHULTZ är aktuell med sitt första soloalbum »Idde Schultz«.

Jennie

1. I vilket rockband är Noel Gallagher låtskrivare?

Oasis.

2. Nämn minst fyra låtar med ett pojknamn i titeln.

Det kan jag fan inte. Jag pluggade in en massa tjejnamn från POP#3 eftersom jag trodde att du skulle fråga om det.

3. Vad heter sångaren i Mott The Hoople?

Jag hatar Mott The Hoople. Det är ett sånt där band som min pappa tycker om. Kan det vara den där skäggige killen som gjorde solokarriär med en dålig reggaelåt?

4. Han kallas »The Upsetter« eller »Scratch« och han har producerat Bob Marley & The Wailers. Vad heter han på riktigt?

Producenten känner jag inte till men jag vet att Cloudberry Jam träffade The Wailers percussionist i Osaka. Han var DJ.

5. Vilken brittisk rockgitarrist drunknade i en swimmingpool 1969 utanför Nalle Puh-författaren A. A. Milnes hus i Cotchford?

Det vet jag! Det var Rolling Stones-killen! Hette han Keith Moon?

6. Vilken amerikansk rockartist förknippas allt som oftast med klubben The Stone Pony?

Säkert den där hemska typen som sjunger om »the streets of Philadelphia«. Bruce Springsteen, alltså.

7. Vilken legendarisk souletikett har en fingerknäppande hand som logo?

Motown kanske?

8. Vad hette vokalgruppen som Curtis Mayfield ingick i och som 1958 slog igenom med singeln »For Your Precious Love«?

Åh, vad jobbigt att inte komma på det. Jag vet det ju. Kan det vara The Temptations?

9. »Yippie Yippie Aye Aye Aye Ah-Yeah I had to crucify somebody today…«. Grupp och låttitel, tack.

Det måste vara något med Primal Scream från »Screamadelica«. Jag minns inte vad låten heter.

10. Vilket gymnastikredskap är avbildat på Brainpools första singel »At School«?

En plint.

11. »Raindrops Keep Falling on My Head«, »Walk on By« och »Trains and Boats and Planes« är alla odödliga sånger. Vem skrev melodierna och vem stod för texten?

Det var klurigt. Det skulle kunna vara låtar av George Gershwin från en musikal.

12. Julen 1993 släppte den brittiska popgruppen Saint Etienne »I Was Born on Christmas Day«. Vem sjöng duett med bandets sångerska Sarah Cracknell?

Vet inte.

13. Astrud Gilberto, och hennes inte helt okände man Joao, samarbetade under tidigt sextiotal med en amerikansk saxofonist. Vad hette han?

Jag och namn, alltså. Det är en mardröm. Jag vet knappt vad jag heter. Å andra sidan hatar jag saxofoner. Så fort jag hör en vill jag slå sönder den.

14. »Water can be found in orchids/Water can be found in you/In your lips«. Låttitel och grupp, tack.

»Water« med Eggstone.

15. Vad heter sångaren i den brittiska popgruppen Pulp?

Nämen Gud, det här är löjligt, jag vet det mycket väl. Jarvis någonting.

16. Vem sjöng i The Style Council?

Paul Weller.

17. Vem sjöng ut sitt hjärta i Them?

Nä, det vet jag inte.


JENNIE MEDIN är aktuell som sångfågel i popgruppen Cloudberry Jam som nyligen spelade för fulla hus i Japan.

Stakka

1. I vilket rockband är Noel Gallagher låtskrivare?

Oasis.

2. Nämn minst fyra låtar med ett pojknamn i titeln.

»Sebastian« med Steve Harley & Cockney Rebel, »Ziggy Stardust« och »Major Tom« med Bowie, »Hey Mickey« med Carola.

3. Vad heter sångaren i Mott The Hoople?

Det vet jag inte.

4. Han kallas »The Upsetter« eller »Scratch« och han har producerat Bob Marley & The Wailers. Vad heter han på riktigt?

Nej! Det borde jag kunna.

5. Vilken brittisk rockgitarrist drunknade i en swimmingpool 1969 utanför Nalle Puh-författaren A. A. Milnes hus i Cotchford?

Hette han inte Steve Jones? Mick Jones? Mickey Jones? Rick Jones? Jaså, det var Brian Jones. Jag är en jävla idiot.

6. Vilken amerikansk rockartist förknippas allt som oftast med klubben The Stone Pony?

Den har jag aldrig hört talas om i hela mitt liv. Jag gissar på Neil Young.

7. De kallar sig Masters At Work. Vad heter de?

Louie Vega och Kenny Dope.

8. Vad hette Orups senaste soloalbum?

Jag gissar på »Snorup«.

9. Under vilket annat namn släpper Monkey Mafias Jon Carter skivor?

Det borde jag verkligen veta. Jag känner ju honom.

10. Han bankade skinnen i Led Zeppelin. Vad hette han?

John Bonham.

11. Namnen på alla Stereo MC:s album i kronologisk ordning är du hygglig.

»Stereo MC:s«, »Supernatural« och »Connected«.

12. Vem är Brendan Lynch?

Han är en sån där jävla snubbe i Beverly Hills 90210.

13. 1972 släppte Status Quo en del fina grejer på Vertigo, nämn någon av singlarna.

Jag gissar på »Rockin’ All Over the World«.

14. Notorius B.I.G står det på de flesta skivorna, men nämn minst ett annat av hans många smeknamn.

Jag visste inte att han hade fler smeknamn. Kanske Fatso?

15. Räkna raskt upp dina tio favoritlåtar med den brittiska rockgruppen Deep Purple, tack.

»Child in Time«, »Lazy«, »Highway Star«, »Hush«, »Stormbringer«, »Strange Kinda Woman« … jag får sånt jävla tomhuvud av de härfrågorna. »Woman in Tokyo«, »Smoke on the Water«, »Black Night« och »Burn«.

16. Erik B eller Rakim?

Rakim.

17. Vad hette metalgänget Judas Priests första LP?

»Rocka Rolla«.


STAKKA BO är aktuell med sitt andra album »The Great Blondino«.

Jean-Louis

1. I vilket rockband är Noel Gallagher låtskrivare?

Ingen aning. Nej, ingen aning alls.

2. Nämn minst fyra låtar med ett pojknamn i titeln.

»Hey Joe« med Jimi Hendrix, »Johnny B. Goode« med Chuck Berry, »Saint Huck« med Nick Cave And The Bad Seeds och »Mr Ray« med Suicide.

3. Vad heter sångaren i Mott The Hoople?

Jag minns deras namn från min barndom men jag har aldrig lyssnat på dem. Det är inte min grej.

4. Han kallas »The Upsetter« eller »Scratch« och han har producerat Bob Marley & The Wailers. Vad heter han på riktigt?

Lee Perry.

5. Vilken brittisk rockgitarrist drunknade i en swimmingpool 1969 utanför Nalle Puh-författaren A. A. Milnes hus i Cotchford?

Brian Jones.

6. Vilken amerikansk rockartist förknippas allt som oftast med klubben The Stone Pony?

Jag vet inte. Någon i Guns N’Roses kanske?

7. Vilken tunnhårig multiinstrumentalist föddes i Woodbridge, Suffolk, 15 maj 1948.

Brian Eno.

8. »Christmas in Hollies«, »Down With the King«, »It’s Like That« och »My Adidas«. Vilken trio från Queens, New York, gav oss dessa fina raplåtar?

Run-D.M.C. Det var väldigt lätt.

9. Vad heter rapparen i den brittiska technopoptrion The Shamen?

Mr C.

10. Han har spelat trummor med The Grateful Dead, Rolling Thunder, Diga Rhythm Band och Rhythm Devils. En psykedeliabeatsens mästare, med andra ord. Vad heter han?

Jag har det på tungan! Jag har till och med en bok som han skrivit i bokhyllan. Men just nu minns jag inte.

11. Vad steker Björk i videon till »Venus As a Boy«?

Ägg.

12. »Ali Baba and the forty thieves/Ali Baba and the forty thieves/Ali Baba and the forty thieves/Ali Baba and the forty thieves« Gruppens namn, tack?

Det är en Beastie Boys-låt.

13. De flesta vet att Einstürzende Neubautens slagverkare F.M. Einheit 1990 släppte solo-EP:n »Frühlingserwachen«. Men vad hette hans soloalbum som landade på skivdiskarna kort därpå?

Hmm, jag har inte lyssnat på den skivan. Jaså, var det »Stein«? Jag tänkte faktiskt gissa det. F. M. Einheit brukar ju hamra med stenar på scen.

14. Nämn minst två av Richard James pseudonymer.

Vem är Richard James nu igen? Just det, vi snackar om The Aphex Twin som även släpper skivor som Polygon Window. Det var lätt.

15. Vad kallade sig Genesis P. Orridge, Lord Peter Christopherson, Cosey Fanni Tutti och Christopher Carter när de sommaren 1976 började göra högljudd musik?

Throbbing Gristle.

16. Vilken technohjälte från Detroit spelade in klassikern »Strings of Life«?

Derrick May.

17. Vilken brittisk rocktrummis blev på sextiotalet känd för att spränga, banka sönder och slå saltomortaler över sitt trumset?

Keith Moon i The Who.


JEAN-LOUIS HUHTA är aktuell i Lucky People Center samt i technoduon 413.

Daniel

1. I vilket rockband är Noel Gallagher låtskrivare?

Oasis.

2. Nämn minst fyra låtar med ett pojknamn i titeln.

»Johnny B. Goode« med Chuck Berry, »Frank« med Kent, »A Girl Called Johnny« med The Waterboys och, ursäkta mig, »Långa bollar på Bengt« med Svenne Rubins.

3. Vad heter sångaren i Mott The Hoople?

Det var de som gjorde »All the Young Dudes«. Jag vet bara att Bowie sjöng med dem vid något tillfälle.

4. Han kallas »The Upsetter« eller »Scratch« och han har producerat Bob Marley & The Wailers. Vad heter han på riktigt?

Ingen aning, jag gissar på Jimmy Cliff.

5. Vilken brittisk rockgitarrist drunknade i en swimmingpool 1969 utanför Nalle Puh-författaren A. A. Milnes hus i Cotchford?

Brian Wilson, nej vänta, det var ju Brian Jones.

6. Vilken amerikansk rockartist förknippas allt som oftast med klubben The Stone Pony?

Gissar på Iggy.

7. Vilken jazzlegend ramlade ut genom ett hotellfönster i Amsterdam den 13 maj 1988?

Chet Baker. Han visste hur man grät i en trumpet.

8. David eller Janne?

Eh, Janne kanske?

9. Vad kallar sig James Jewell Osterberg när han spelar rock’n’roll?

Iggy Pop. Kungen av rock’n’roll!

10. I början av åttiotalet hittade några franska journalister en av de främsta företrädarna för den psykedeliska popen i ett hus i Cambridge där han, tillsammans med sin mor, fördrev tiden med att dricka te och titta på TV. Vad heter han?

Han från Pink Floyd. Jag minns inte vad han heter men det är definitivt han från Pink Floyd.

11. Han fick sin första hitsingel med Arthur Crudups »That’s All Right, Mama« och påstås haft en fäbless för att äta sig medvetslös på glass och chokladsås. Vem var mannen?

Elvis Aron Presley och yes, han var bäst när han var fet. »Suspicious Minds« är fruktansvärt bra.

12. Nämn minst tre av medlemmarna i det amerikanska rock’n’roll-bandet Velvet Underground, Andy Warhol räknas inte alls.

Maureen Tucker, Lou Reed och John Cale.

13. Vilken Birmingham-grupp hade, i början av åttiotalet, hitsinglar som »Girls on Film« och »Save a Prayer«.

Duran Duran.

14. I vilket amerikanskt rockband var Jonathan Richman frontfigur?

Det vet jag, det vet jag, det vet jag… inte.

15. Denna kaliforniska punkgrupp startade skivbolaget SST, som bland annat släppt plattor med Sonic Youth och Hüsker Dü.

Black Flag.

16. »Varför tror du vi låter som vi låter/Varför tror du vi spelar som vi gör/Varför tror du vi skriker och gråter/varför tror du vi vandar och förstör…«. Vilken svensk punkklassiker inleds med dessa rader? Grupp och låttitel, tack.

Jag har ägt en enda Ebba Grön-skiva. Så långt sträcker sig mina kunskaper om svensk punk.

17. I vilket skitigt rockgäng från Götet rockade Ebbot?

Union Carbide Productions. De var fruktansvärt bra, alldeles fantastisk boogierock.


DANIEL GILBERT är aktuell i rockgänget Broder Daniel, som skriver nya tvåackordslåtar i höst.

Nina

1. I vilket rockband är Noel Gallagher låtskrivare?

Oasis.

2. Nämn minst fyra låtar med ett pojknamn i titeln.

»Christopher Tracy’s Parade« med Prince, »Ray« med Ray Wonder, »Jeremy« med Pearl Jam och »Frank« med Kent.

3. Vad heter sångaren i Mott The Hoople?

Ingen aning.

4. Han kallas »The Upsetter« eller »Scratch« och han har producerat Bob Marley & The Wailers. Vad heter han på riktigt?

Vet inte.

5. Vilken brittisk rockgitarrist drunknade i en swimmingpool 1969 utanför Nalle Puh-författaren A. A. Milnes hus i Cotchford?

Vet inte.

6. Vilken amerikansk rockartist förknippas allt som oftast med klubben The Stone Pony?

Det vet jag inte heller.

7. Vem producerade PJ Harveys andra album »Rid of Me« som släpptes 1993?

Steve Albini.

8. Den australiensiska gruppen med vilken Nick Cave slog igenom i början av åttiotalet, tack.

The Bad Seeds.

9. Nämn minst tre sångerskor som heter Nina i förnamn.

Nina i Veruca Salt, Nina Persson i The Cardigans och Nina Hagen.

10. Punkrockarna The Ramones från Queens, New York, sjöng »Suzie Is a Headbanger« och »Sheena Is a…«, ja vad då?

Det var alldeles för svårt.

11. Nämn minst en av flickorna i det glamrockinfluerade Los Angeles-bandet The Runaways.

Joan Jett.

12. Vilken brittisk rockare körde in i ett träd och dog i Barnes i sydvästra London den 16:e september 1977?

Någon i Led Zeppelin men jag minns inte vad han hette.

13. Från vilket land kommer de mangelrockande och skostirrande pophjältarna My Bloody Valentine?

Jag gissar på Irland.

14. Vad hette det amerikanska rockbandet Smashing Pumpkins första album?

»Gish«.

15. Den gamle Velvet Underground-räven John Cale producerade 1975 ett album åt en 29-årig journalist och lyriker. Vad heter hon och namnet på skivan, tack?

Det borde väl ha varit något med Joni Mitchell?

16. Vilken amerikansk sångerska och pianist med rött hårsvall har gjort gripande sånger som »God«, »Me and a Gun«, »Baker Baker« och »Cloud on My Tongue«?

Toni Amos.

17. Nämn minst tio låtar med ABBA. Bums.

»Dancing Queen«, »Hasta Maniana«, »Money Money«, »Waterloo« och »When I Kissed the Teacher« … Nu kommer jag inte på fler. Ge mig två dagars betänketid.


NINA RAMSBY är aktuell i rockgruppen Salt som i dagarna släpper sin nya singel »Bluster«.

Bengt

1. I vilket rockband är Noel Gallagher låtskrivare?

Det har jag ingen aning om.

2. Nämn minst tre låtar med ett pojknamn i titeln.

»Happiness Is a Thing Called Joe« är en gammal evergreen, »I Love You Porgy« skrevs av George Gershwin till operan »Porgy and Bess« och »Hit the Road, Jack« var en soulschlager på sextiotalet.

3. Vad heter sångaren i Mott The Hoople?

Det kan jag inte ens gissa.

4. Han kallas »The Upsetter« eller »Scratch« och han har producerat Bob Marley & The Wailers. Vad heter han på riktigt?

Bob Marley har jag ingen uppfattning om. Jag vet inte ens vilket instrument han spelade.

5. Vilken brittisk rockgitarrist drunknade i en swimmingpool 1969 utanför Nalle Puh-författaren A. A. Milnes hus i Cotchford?

Det var någon i Rolling Stones men jag känner bara till Mick Jagger.

6. Vilken amerikansk rockartist förknippas allt som oftast med klubben The Stone Pony?

Inte den blekaste aning.

7. Vilken är en riktig grupp av följande tre: Köpenhamn 12, Oslo 13 och Helsingfors 14?

Oslo 13.

8. Räkna upp de tre andra medlemmarna i John Coltranes kvartett.

Elvin Jones på trummor, McCoy Tyner på piano och Paul Chambers på bas.

9. Under vilket namn är Herman Sonny Blount mer känd?

Jag har ingen aning.

10. Vilken svensk sångerska, som diggar Nancy Wilson, har spelat in albumen »A Night Like This« och »Good Thing«?

Louise Hoffsten kanske?

11. Räkna upp tre Stan Getz-album.

»Focus«, »Desafinado« … nej, det här klarar jag inte.

12. Räkna upp tre John Coltrane-album.

»A Love Supreme«, »Giant Steps« och »Crescent«.

13. Vilka jazzmusiker döljer sig bakom följande smeknamn; Cannonball, Red och Brownie?

Det borde vara Julian Adderley, Henry Allen och Clifford Brown.

14. Och vilka jazzmusiker döljer sig bakom dessa: Fathead, Lockjaw och Newk?

Det vet jag däremot inte.

15. »God save the queen/A fascist regime/Made you a moron/And there’s no future in England’s dream«. Låttitel och grupp, tack.

Jag gissar på The Beatles. De var ganska arroganta i intervjuer på sin tid.

16. De heter Doodlebug, Butterfly och Ladybug. De rappar om fred, harmoni och afrofrisyrer på sitt senaste album »Blowout Comb«. Vad kallar de sin grupp?

Det är inte mitt fält alls, men jag känner till termen rap och vet vad den går ut på. Rap är ett rytmiskt tal, en slags skandering med rytmiska förtecken.

17. Räkna upp minst två av musikerna som spelade med Lennie Tristano på »Requiem« 1955.

Lee Konitz och Art Taylor känner jag till.


BENGT HALLBERG är aktuell med dubbel-CD:n »Time on My Hands« och med en återutgivning av sitt klassiska album »Kiddin’ on the Keys«.

DJ Salla

1. I vilket rockband är Noel Gallagher låtskrivare?

Jag vet inte.

2. Nämn minst tre låtar med ett pojknamn i titeln.

Eric B & Rakim har gjort en låt som heter »Eric B For President«, »Ode to Billie Joe« är en bluesklassiker som många samplat och »Luke Skywalker« är en låt med Broder Daniel.

3. Vad heter sångaren i Mott The Hoople?

I vaddå?

4. Han kallas »The Upsetter« eller »Scratch« och han har producerat Bob Marley & The Wailers. Vad heter han på riktigt?

Vet inte.

5. Vilken brittisk rockgitarrist drunknade i en swimmingpool 1969 utanför Nalle Puh-författaren A. A. Milnes hus i Cotchford.

Jag vet inget om gitarrister.

6. Vilken amerikansk rockartist förknippas allt som oftast med klubben The Stone Pony?

Jag gissar på Bruce Springsteen.

7. Vilket amerikanskt skivbolag startades av Rick Rubin och Russel Simmons?

Def Jam.

8. Namnet på L L Cool J:s första DJ, tack?

DJ Cut Creator hette han va? Han var okej.

9. Vad heter Beastie Boys nuvarande DJ?

DJ Hurricane.

10. Jungle Brothers, De La Soul, A Tribe Called Quest och Queen Latifah, under vilket gemensamt namn har dessa rapgrupper låtit höra talas om sig?

De var med i Native Tongues och samplade en massa bra grejer.

11. I vilken Chicago-grupp sjöng Chaka Khan?

Jag har för mig att hon var med en snubbe som hette Rufus.

12. Nämn minst fyra låtar med Public Enemy.

»Give It Up«, »Bring the Noise«, »Welcome to the Terrordome« och… fan, jag kommer inte på nåt.

13. Vem håller i skjutvapnet på NWA:s debutalbum »Straight Outta Compton«?

Ice Cube.

14. Cypress Hill har samplat den brittiska sångerskan Dusty Springfields »Son of a Preacher Man«. Låttitel är ni snäll.

Jag gillar dem men jag kommer inte på vilken låt det är.

15. Gang Starr gav ut tre singlar på etiketten Wild Pitch, varav två producerades av samma producent. Vad heter han?

DJ Premier.

16. Han kallar sig själv Pedda Pedd. I vilken svensk hip hop-grupp rappar han?

Vet inte… he-he-he… jag bara skojar ju … det är Just D.

17. Vilken före detta socialarbetare från Bronx släppte 1987 rapklassikern »Criminal Minded«?

KRS-One.


DJ SALLA är aktuell i The Latin Kings som bara scratchar lite i höst.

Louise

1. I vilket rockband är Noel Gallagher låtskrivare?

Jag kommer att tänka på Rory Gallagher. Nej, jag vet inte.

2. Nämn minst fyra låtar med ett pojknamn i titeln.

»Hey Joe« med Jimi Hendrix, »Moby Dick« med Led Zeppelin, »Bad As Jessie James« med John Lee Hooker och min egen låt »Eddie Bummer«.

3. Vad heter sångaren i Mott The Hoople?

Ingen aning

4. Han kallas »The Upsetter« eller »Scratch« och han har producerat Bob Marley & The Wailers. Vad heter han på riktigt?

Peter Tosh?

5. Vilken brittisk rockgitarrist drunknade i en swimmingpool 1969 utanför Nalle Puh-författaren A. A. Milnes hus i Cotchford?

Det var någon i Stones men jag kommer inte på hans namn.

6. Vilken amerikansk rockartist förknippas allt som oftast med klubben The Stone Pony?

Kan det vara Bruce Springsteen?

7. Han sjöng blues, spelade gitarr och munspel och föddes som Chester Arthur Burnett i West Point Mississippi. Vad var hans artistnamn?

Howlin’ Wolf

8. Nämn minst tio låtar med den svenska bluesgruppen Wilmer X.

»Om en hund mådde så här«, »Vild«, »Teknikens under«, »Mambo feber«, »Hon är ihop med en insekt«, »Vi har nånting ihop« … jag är dålig på det här… »Snakeshow«, »Vem får se alla tårar?«, »Pontiac till himlen«, »Flugan«.

9. Han producerade John Philips första solo-LP på Dunhill. Vad hette han?

Jag gissar på Allen Toussaint.

10. Nämn så många hypnotiska John Lee Hooker-låtar du kan. Minst fyra.

»Bad As Jessie James«, »Boom Boom«, »I’m in the Mood« och »I Cover the Waterfront«.

11. »You look to me/like misty roses/too soft to touch/but too lovely to leave alone« Sångare och låttitel, tack.

Det vete fan. Är det ett Hendrix-citat, eller?

12. Han föddes i San José, Kalifornien, och har bland annat skrivit »Rock and Roll Music«. Vad heter han?

Little Richard.

13. Han föddes i Mississippi, gav bland annat ut »I’m Gonna Dig Myself a Hole« och kallades »Big Boy«. Vad hette han?

Det är sånt man borde veta. Oj, vad pinsamt. Vad heter han? What the hell is this guy’s name? Han skrev en jävla massa blues. Kan det ha varit Muddy Waters?

14. Nämn minst två av medlemmarna i det amerikanska rock’n’roll-gänget New York Dolls.

Jag har inga plattor med dem, men jag känner till Johnny Thunders.

15. »Stop Your Sobbing«, »Kid« och »Brass in Pocket«. Gruppens och sångerskans namn, tack.

The Pretenders och Chrissie Hynde.

16. »X Offender«, »One Way Or Another« och »Picture This«. Gruppens och sångerskans namn, tack.

Kan det vara Joan Jett & The Blackhearts?

17. »Kärlekens pedaler«, »Salta diamanter« och »Änglar finns«. Gruppens och sångerskans namn, tack.

Nu är jag helt slut. Det låter som Tant Strul.


LOUISE HOFFSTEN är aktuell med sitt nya album »6«.

Stefan

1. I vilket rockband är Noel Gallagher låtskrivare?

Det låter som något äldre. Kanske The Who? Jag chansar på The Troggs som gjorde »Wild Thing«.

2. Nämn minst fyra låtar med ett pojknamn i titeln.

»Lasse liten blues«, »Polaren Per på det sociala«, »Hajaru det då, Jack?« och »Polaren Per gick in i dimman« med Cornelis Vreeswijk.

3. Vad heter sångaren i Mott The Hoople?

Fan i helvete. Jag kunde det en gång i tiden.

4. Han kallas »The Upsetter« eller »Scratch« och han har producerat Bob Marley & The Wailers. Vad heter han på riktigt?

Jag är skitdålig på reggae. Harry Belafonte?

5. Vilken brittisk rockgitarrist drunknade i en swimmingpool 1969 utanför Nalle Puh-författaren A. A. Milnes hus i Cotchford?

Brian Jones.

6. Vilken amerikansk rockartist förknippas allt som oftast med klubben The Stone Pony?

Iggy Pop.

7. Nämn minst två av medlemmarna i The Band. Robbie Robertson räknas inte.

Jag kan inte någon. Bob Dylan?

8. Nämn minst tolv låtar med Ebba Grön, tack.

»Ung och sänkt«, »Profit«, »Ung och kåt«, »Beväpna er«, »Vad ska du bli?«, »Tyst för fan«, »Skjut en snut«, »Mamma pappa barn«, »Brackor«, »We’re Only in It For the Drugs«, »800 grader«, »Flyktsoda«.

9. Fyra till är du snäll.

»Det måste vara radion«, »Heroinister och kontorister«, »Stockholms pärlor«, »Mona Tumba Slim Club«.

10. Nämn minst två popband som har spelat in låtar med titeln »Apache«?

Spotnicks och Sly & The Family Stone.

11. Toots & The Maytals spelade in den först, The Clash släppte den på singel, vad heter låten?

Jag gissar på »Should I Stay Or Should I Go?«.

12. Vad hette de tre bröderna i The Beach Boys?

Andy Gibb, Steve Gibb och… låt se… om man döper två pojkar till Andy och Steve, vad kallar man då den tredje? Pandy, tror jag

13. I vilken vokalgrupp sjöng Ben E. King, undantaget The Five Crowns?

Det låter femtiotal. Jag säger The Platters.

14. Ike eller Tina?

Tina.

15. »…för nu kommer vi som har hållt i gång hela dan, vi ska supa och slåss…«. Låttitel, artist och årtal, tack.

Det är Magnus Uggla från 1977. Men vad heter låten? »Let’s go ner på stan«?

16. Vilken legendarisk rockproducent producerade »Elvis in Memphis«?

Det är liksom helt slut i huvudet. Denniz Pop kanske.

17. Vilken amerikansk rocker gjorde musik under namnet Blue Ridge Rangers.

Little Richard.


STEFAN SUNDSTRÖM är aktuell med sin nya CD »Nästan som reklam«.

Pigeon

1. I vilket rockband är Noel Gallagher låtskrivare?

Ha-ha-ha, jag har ingen aning. Kan det vara Rolling Stones?

2. Nämn minst fyra låtar med ett pojknamn i titeln.

»Jack the Rapper« med L L Cool J. »Marcus Garvey« med Burning Spear. »Malcolm X« med något band. »Jimmy, Jimmy, Jimmy« med Abba.

3. Vad heter sångaren i Mott The Hoople?

Shit man, det var svårt. Jag gissar på Thomas.

4. Han kallas »The Upsetter« eller »Scratch« och han har producerat Bob Marley & The Wailers. Vad heter han på riktigt?

Quincy Jones.

5. Vilken brittisk rockgitarrist drunknade i en swimmingpool 1969 utanför Nalle Puh-författaren A. A. Milnes hus i Cotchford?

Drunknade han? Oh man, det var synd, verkligen deprimerande. Det måste ha varit den där snubben från Beatles, Paul McCartney.

6. Vilken amerikansk rockartist förknippas allt som oftast med klubben The Stone Pony?

Slash.

7. Vad hette sångaren i det irländska rock’n’roll-bandet Thin Lizzy?

Ozzy Osbourne? Sean Connery? Fan vad du är klurig.

8. Florian Schneider och Ralf Hütter heter två av medlemmarna, vad heter gruppen?

Det var de som sjöng boing-boom-tshack. The Robots hette de väl?

9. Vilka är Genius, Old Dirty Bastard, RZA och Ghost Face Killer?

Det är ju The Wu-Tang Clan.

10. I vilken Chicago-grupp sjöng och skrev Curtis Mayfield de flesta sångerna innan han i 970 började spela in sina soloskivor?

Common Sense? The Dramatics? The Commitments? The Drifters? Inte det? Oh shit! Jag kommer inte på någonting

11. Deras första album heter »Forever My Lady«, det andra »Diary of a Mad Band« och årets LP har namnet »The Show, the After Party, the Hotel«. Namnet på gruppen, tack.

Det måste vara Jodeci.

12. Han föddes i Liverpool och spelade bas i The Beatles. Vad heter han?

Ringo Starr.

13. Vad kallades Little Richards kompgrupp?

Jag vet inte, man. Tutti Frutti?

14. »The Rangers had a homecomin/in Harlem late last night…«. Så börjar sista låten på LP:n. Artist och albumets titel, tack.

Kan det vara något med Bruce Springsteen?

15. De flesta vet väl att Stevie Wonder släppte »Talking Book« 1972 och »Innervisions« 1973, men vilket album förebådade de båda mästerverken?

Då var han bara ett litet barn med kort hår. Tyvärr minns jag inte vad skivan heter.

16. Han sjöng »The Fat Man«. Han spelade piano. Vad kallade han sig?

Elvis Presley, kanske. Jag har inte läst på inför det här.

17. Vem är DJ och sköter skivspelarna i Latin Kings?

Gordon Cyrus? Dogge? Det här var väldigt svårt.


PIGEON är aktuell i rapduon Addis Black Widow vars nya singel heter »Split Personality«.


FRÅGOR: Terry Ericsson, Anna Hellsten, Andres Lokko, Pietro Maglio, Fredrik Strage & Hanna Åberg
FÖRHÖRSLEDARE: Fredrik Strage

Filed under: POP #15, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 Responses

  1. Magnus Bark skriver:

    Jag är inte riktigt säker på om det är nyttigt att jag upptäcker ett fel i facit i en sån här artikel. Men i alla fall:

    De har missat Stereo MC’s debutalbum från 1989, ”33-45-78”.

Lämna en kommentar

Kategorier