Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #16] Vad tycker kidsen?

Det brukar sägas att den bästa popmusiken är den som görs i morgon. Men hur resonerar egentligen morgondagens musikkonsumenter och popstjärnor? Vi skickade iväg Sebastian Stebe med en bergsprängare till några daghem och fritidshem i Stockholm. Resultatet blev en diskussion om att rockhistorien inte är konstant utan ständigt måste skrivas om.

Dagiset Strutsen: Alexander [5], Josefin [5], Alice [5] Gärdeskolans Fritidshem: Erik F [8], Erik J [8], Chris [8], Tove A [8], Robert [8], Nicolai [8], Paul [7], Charlie [8], Peder [10], Kristian [10], Micke [10] Högalidskolans Fritidshem: Joel [10], Henrik [9], Magnus [10], Jakob [9], Max [9], Maja [10], Ellen A [8], Ellen J [7], Nina [10], Tua [9], Tove F [9].

THE BEATLES

She Loves You

JOEL. Jag vet allt om Beatles. De har en låt som handlar om en undervattensbåt och de kommer från Liverpool och de spelar pop.

MAGNUS. Och från början var de jättefattiga.

NINA. Beatles är underbara! Paul McCartney är så söt! Den här är bra, men den där om »Lucy in the Sky…« är mycket bättre.

ERIK J. Jag har den här skivan [den röda dubbelsamlingen]. Den är ganska bra. Rockig…

ERIK F. Jag tycker det är bra när det är mycket gitarrer och andra riktiga instrument.

ERIK J. Ja, då är det modernt.

ERIK F. Mmm, men de ser roliga ut. Gammalmodiga.

PAUL. Beatles har funnits i några år, men de är inte jättegamla. De är så där mittemellan. Det låter amerikanskt. Eller som en blandning av vanlig musik och gammal amerikansk musik. Det är hyfsat.

CHARLIE. Jag har sett dem förut.

PAUL. Jag med. Jag har sett dem på ett hotell en gång. I hissen. Men jag kommer inte ihåg var det var någonstans.

MAX. Är det där Beatles? Det ser ju inte ut som dem.

MAJA. Nej, det där är inte Beatles. Vi har tavlor med Beatles hemma och de ser inte alls ut så där.

MICHAEL JACKSON

Black Or White

JOSEFIN. [plockar upp den avancerade specialförpackningen av »Dangerous«] Ja, ja, ja! Jag får se! Jag får se! Neeej, vad fiiin! Det här är den finaste skivan jag har sett i hela mitt liv.

ALICE. Åh… jag med.

NINA. Michael Jacksons pappa brukade slå honom när han var liten. Och bränna hans tår. Han är underbart snygg och härlig. Det gör inget att han har opererat sig och sånt. Det är för att han är sjuk. Det är bara synd om honom. Jag tror att han är väldigt ledsen.

KRISTIAN. Det sägs ju att Michael Jackson har gift sig med Elvis Presleys fru. Jag tror att han säger det bara för att få uppmärksamhet. Det är inte på riktigt.

TOVE A. Michael Jackson har kidnappat någon.

ROBERT. Nej! Han har inte gjort det, han har inte gjort det!

TOVE A. Men han har suttit i fängelse.

ROBERT. Mmm…

NICHOLAI. Hans låtar är i alla fall bra.

ROBERT. Ja, jävligt bra.

Vad tycker ni om att han har ändrat sitt utseende då?

CHRIS. Bra, bra, bra!

TOVE A. Det är bra, för han ser mycket bättre ut nu. Mycket coolare.

EAST 17

Stay Another Day

KRISTIAN. Den här låten är bra. Jag vet att det är många småtjejer som gillar den, men jag tycker faktiskt att den är jättebra.

MICKE. De försöker verkligen vara tuffa. Jag menar, kolla in kepsen! Men jag älskar den här låten. Den är skön att lyssna på. Inte så där rockig.

KRISTIAN. Det är mer känslosång, om man säger så.

CHRIS. Det här är skit. Sätt på Prodik i stället. Prodik! Prodik!

PRODIGY

Break and Enter

CHRIS. Vilket skit! Stäng av!

ELVIS PRESLEY

Blue Suede Shoes

ERIK J. Jaha, Elvis Presley. De firade honom för inte så länge sedan, för att han skulle ha fyllt hundratjugo år eller nåt sånt. Han sjöng jättebra. Han var liksom bäst, om man säger så. Han var rockproffs. Jag såg ett barnprogram där det var en gubbe som skulle slå Elvis rekord i att säga »bajs«. Han stod lutad mot en stolpe och höll på så där. »bajs… bajs… bajs…«.

MICKE. Elvis har bra tempo, bra takt. Men hans utsvängda byxor är hemska. Jag är glad att jag inte levde på sjuttiotalet.

PEDER. Jag tycker mycket bättre om Elvis än Beatles. Det är mer drag i Elvis, han är mer rock’n’roll.

PAUL. Jag tycker om rytmen i låten.

CHARLIE. Det är lite skogsmusik, tycker jag. Det låter som om de sitter ute i skogen och spelar. Det är lite cowboyaktigt.

PAUL. Han har långa polisonger. Och han gillar gitarr.

Är det här riktig rock’n’roll?

PAUL. Nej, det här är absolut inte rock’n’roll. Där har de mycket hårdare ljud.

NINA. Usch, Elvis står så där knäppt och gör så där med munnen. Och så har han polisonger, det är det allra fulaste. Tjejerna gillade honom bara för att han var snygg.

TUA. Jag tycker om honom lite. Men E-Type har bättre trummor.

ELLEN A. Han är ful och han sjunger dåligt… men musiken är bra. Gitarren är ganska fin också.

MAX. Elvis var The King. Kungen av rock.

OASIS

Live Forever

MAJA. Den är liksom lugn och så är där ändå en massa gitarrer. Jag tycker om det.

MAX. De kommer nog från USA. De sjunger på amerikanska.

MADONNA

Like a Prayer

MICKE. Jag gillar inte när tjejer sjunger. Och hon ser snuskig ut. Hon har alltid tio kilo smink och hon pussas alltid.

ERIK J. Det är samtidigt lite häftigt att hon klär sig som hon gör. Man klär sig liksom så att det går in i låten.

ERIK F. Om man sjunger sakta så ska man ha rätt så heltäckande kläder. Sjunger man rock så kan man ha lite häftigare kläder.

ERIK J. Om man sjunger opera så ska man i alla fall inte se ut som Madonna brukar göra ibland.

TUA. Jag tycker att hon är väldigt sexig och jättebra.

NINA. Men lite väl överdriven, tycker jag. Hon har hur många killar som helst. Och hon har sagt i en intervju att det inte gör nåt!

TUA. Det sämsta är att hon ändrar sin frisyr hela tiden.

TOVE A. Madonna ska vara så känslig: [med hög mjuk röst] ohhaaooohh… Hon ska bara sjunga känsliga låtar, så där stilla. Och hon ser så äcklig ut. Helt vit i ansiktet och så har hon knallrött läppstift. Hon ser ut som en staty.

PAUL. Guds mamma hette Madonna.

CHARLIE. Men Madonna är lite tråkig, för hon gör inte så mycket.

PAUL. Den förra Madonna åkte ut, för hon åt för mycket knark eller nåt sånt. Jag tycker att musiken är fin.

Har ni sett Madonna någon gång?

PAUL. Jag tror att jag har sett Madonna. Fast jag vet inte om det är den här Madonna eller hon som åkte ut.

Vad menar du med att Madonna åkte ut?

PAUL. Jag vet inte, jag kommer inte ihåg.

TRICKY

Ponderosa

MAGNUS. Det låter som spännande musik.

JAKOB. Det är som ett hus som håller på att rasa ihop. Och ibland låter det kulsprutor i bakgrunden.

HENRIK. Jag tycker det låter som om någon står och dunkar sig själv in i en vägg.

MAGNUS. Om jag blundar så ser jag en stor elefant som går genom en djungel. En blå elefant.

JAKOB. Nej, det låter som när man hänger en människa. Eller som en långsam tvättmaskin. Nej, nu vet jag. Dålig nattsömn! Som jag läste i Kalle Anka en gång. Det låter som dålig nattsömn!

NINA. Det är på en strand och någon går längs stranden och sjunger och liksom doppar fötterna i vattnet. Men det är så fånigt, han liksom håller på och ska andas och så där.

TUA. Det är bra, men det skulle gå lite snabbare.

BJÖRK

Human Behaviour

TOVE A. [tittar på omslaget] Åh nej, det här kommer att låta så där ensamt [börjar sjunga med inlevelsefull röst]. So wonderfeelwaaay… morning just a night…

HENRIK. Hon ser ut som en kines!

Hon är från Island.

HENRIK. Jaja, en isländsk kines då.

JAKOB. Det låter som en isländsk kines som har ont i magen, som är helt… helt störd.

JOEL. Det låter som om någon håller på att hugga ihjäl henne.

TOVE F. Jag tycker att hon sjunger jättebra.

NINA. Nej, hon sjunger ju uruselt, hon liksom bara uähhhh! Man ska sjunga rent.

ERIK F. Jag har aldrig hört det här förut. Den enda musik jag brukar lyssna på är den innan och efter Bolibompa. Det är det enda TV-programmet jag brukar få se på.

BEASTIE BOYS

Sabotage

ERIK J. Det är bra när det stannar upp så där och låter uiii uiii uiii… [härmar scratchljuden]. Och att de liksom väntar lite extra hela tiden innan de börjar sjunga. Annars är det dåligt.

R. KELLY

Your Body’s Callin’

MAGNUS. Det låter som någon som viskar i ett öra… Det här är härlig musik.

TOM & JERRY AND DJ STRETCH

Maximum Style Dubplate

ERIK F. [direkt] Det låter lite gammalt…

Det är ganska nytt. Det kallas för djungelmusik.

ERIK J. Takten går lite långsamt. [spolar fram till partiet där de smattrande multirytmerna kommer in]

ERIK F. Jaaa! [börjar skaka rytmiskt i hela kroppen samtidigt som han gör konstiga grimaser]

ERIK J. Det kommer in så mycket konstiga ljud… det är faktiskt lite som att vara i djungeln.

ERIK F. [andfått] Den är så bra den här! Det är nog den bästa musiken jag har hört, i alla fall på länge. Man kopplar nästan bort sig, liksom. Det spelar ingen roll vad som händer runt omkring en, man bara sitter så här ändå [börjar skaka ännu mer].

PAUL. Det låter lite dataspelsaktigt med de där ljuden i bakgrunden. Men det låter inte alls som om de är i djungeln, det låter som om de står mellan två höghus i stan. Och så ekar det så där mellan dem.

CHARLIE. Det är en ganska trång stad, tror jag.

PAUL. Och de sitter väldigt nära varandra. Det är bara fyra eller fem millimeter emellan dem.

Hur tror ni att de ser ut, de som har gjort musiken?

CHARLIE. Lite tonårsaktiga, så där.

Tror ni att de är svarta eller vita?

PAUL. Jag tror att de är svarta, för svarta brukar sjunga sådär. Och rytmerna låter också som om svarta har gjort dem, de är så bra på att spela trummor.

Är det bra att dansa till?

PAUL. Nej, det är för stökigt. Och så är det för mycket stora mellanrum.

CHARLIE. Det ska vara lite lugnare.

PAUL. Antingen ska det vara lite snabbare, eller så ska det vara lugnt, inte så här stökigt.

MAX. Det här har jag hört förut… Det är för mycket ljudeffekter och för lite musik. Och de sjunger ju nästan inte. Dåligt.

MICKE. I en bra låt ska man höra vad de säger. Det ska inte vara för mycket ljudeffekter.

SNOOP DOGGY DOG

Who Am I (What’s My Name)?

ELLEN A. Det här är karatemusik.

ELLEN J. Den där Snoop är jätteful. Och han röker. Det gör alla fula människor.

REDNEX

Old Pop in an Oak

TOVE A. Det låter så roligt när de sjunger så där snabbt. Det här är bara bäst! Och han som sjunger har värsta långa håret och cowboyhatt.

CHARLIE. Jag tycker om att de inte är så vanliga, utan håller på och gör massa olika saker. De flesta står bara stilla och sjunger, med fina utstyrslar och fina hattar vid högtalare. Det tycker jag är lite tråkigt.

KRISTIAN. Ingen countrymusik är bra förutom den här. Det är mycket mer drag i Rednex.

PEDER. Bajsbra, skitbra och bästa låten. Den bästa låten som finns.

JAKOB. Det låter som Dalavandring med käppar. Passar jättebra på hockeymatcher.

NINA. De ser äckliga ut, har äckliga kläder och spelar äcklig musik.

LATIN KINGS

Kompisar från förr

CHRIS & ROBERT. [samtidigt] Ja! Latin Kings! Latin Kings! Latin Kings!

TOVE A. Aha, det är de som har sjungit den där också. Åttisju, åttisju!

Nej, det är Just D.

TOVE A. Jaha, då är det de här som kommer från Alvik och har så där tjocka byxor på sig. [börjar vifta med armarna och rappa] Snub-ben trod-de han var cool, för han ha-de en pistol! [visar runt bild på Latin Kings]

ROBERT. Det där är Kogge.

TOVE A. Ta den där stället [alla börjar rappa tillsammans]. Snub-ben trod-de han var cool, för han ha-de en pis-tol!

Vad rappar de om i den texten då?

CHRIS. De rappar om en kille som trodde han var cool för att han hade en pistol. Men det var bara en kopia.

ROBERT. Är det sant att en av dem kallas för Sallad?

NIRVANA

Smells Like Teen Spirit

TUA. Den här är jättebra.

NINA. Det här är rock’n’roll.

TUA. Men bebisen på omslaget är naken…

NINA. Det gör inget. Bebisar får vara nakna.

ACE OF BASE

The Sign

CHRIS. Ah… vad dumma i huvudet de ser ut!

TOVE A. Det är visst lite partaj där bak bland trummorna. Men tjejerna håller på så där… [piper med rösten] ahhhääaaa… det är dåligt. Det är faktiskt skitdåligt.

TUA. Det här är det värsta som finns. Det är som ett dansband, fast ett hemskt dansband som man inte kan dansa till. Det är bara bebislåtar, precis som ABBA. Alla tycker om det utom jag.

ERIK J. Min kusins morfar är en jättebra dansare. Han var med i varenda låt som de där tjejerna dansade till i »Sikta mot stjärnorna«. Du vet den där flintskallige gubben. Han har dansat till den här låten. Min mamma säger att jag har fått dansrytmen från honom.

KRISTIAN. Ace Of Base kommer från Danmark och de är rätt bra. Jag tycker det är bra att de är så normala när de sjunger.

MICKE. De försöker inte vara tuffa och de är väldigt bra på engelska.

BLACK DOG

Barbola Work

ERIK J. Den här har jag hemma! Det är rätt bra. Det rycker liksom till ibland, när det händer saker som man inte tror ska hända.

ERIK F. Det känns ungefär som den där djungellåten. Fast den andra var mycket bättre, den var liksom mer färgrik. Det här låter lite som om någon hoppar omkring på en sån där studspinne.

KRISTIAN. Det är för mycket dunka-dunka. Och de spelar lite konstigt. En spelar i en takt, en spelar i en helt annan.

PEDER. Ja, och så sjunger de inte. De är nog hesa.

JUST D

Hubba Bubba

ERIK J. De här är rätt bra. Fast jag fattar inte riktigt vad låten handlar om.

ERIK J. [pekar på Wille Crafoord] Jag har hans autograf. Jag kommer inte ihåg hur jag fick den, det var så länge sen. Men jag har den kvar därhemma. Min pappa och jag träffade honom. Det var ungefär en månad efter att jag lärt mig gå eller nåt sånt.

ERIK F. Han ser ball ut. Men inte de andra.

ERIK J. [rappar med i texten] Min po-lare har skaf-fat sig en rut-ten brud! Det där gillar jag, att de håller på så där. Det är bra att texten är på svenska också. Det finns en jättebra låt på engelska som jag översatte till svenska, och då blev det liksom jättebra. Fast nu vill jag ha en sån där CD där man kan översätta ord och ändra dem till svenska…

Vad är det annars ni gillar med den här musiken?

ERIK J. Hela låten, liksom.

ERIK F. Alltså… det som är bra med låtar är att de låter på olika sätt. Det finns ju låtar som låter på ungefär samma sätt och det är tråkigt.

ELLEN A. Det är CP att de sjunger »rutten brud«. Men de är ganska proffsiga.

ROBERT. Latin Kings är mycket tuffare.

KENT

Jag vill inte vara rädd

TOVE F. Uselt! Det är alldeles för stökigt. Jag tycker om när de sjunger på svenska, men det här… buuu!

MICKE. De har för många instrument samtidigt och det är inte bra. Och så sjunger de dåligt. Många svenska låtar är bra, men den här var verkligen dålig.

MAJA. Det här är rätt bra, det låter nytt. De sjöng inte så här på sextiotalet.

E-TYPE

This Is the Way

ERIK J. Han pratar ganska snabbt och det är rätt häftigt. Men han ser ut som en tjej. Jag kommer att tänka på en Bellman-historia där ryssen går fram till en tjej med långt hår, och så vänder hon sig om och så är det värsta fyllegubben. Det skulle kunna hända honom.

ERIK F. Det är bra när det blir tyst innan trummorna och syntarna och allting kommer igång.

ELLEN A. E-Type är knäpp.

ELLEN J. Han är ett CP-arsel. Och han ser helt CP ut.

CHRIS. [klättrar på bordet och skriker] Bu! Bu! Bu! Han är skitdålig! Han har ingen musikhjärna!

TOVE. Det är verkligen inte bra, det är för mycket stök.

PAUL. Det är inte riktigt bra att han har långt här… men han skulle inte passa i kort heller. Han passar nog bättre i långt än i kort.

TUA. Jag tycker att den här låten är helt underbar… Jag älskar trumslagen. Jag tycker om tekniska saker, musik som man mixar med.

NINA. Jag med. Hör på bakgrunden, så himla häftiga ljud! Men han är ful. Han brukar ha en öppen skjorta, så att man ser hans tuttar… Men jag tröttnar aldrig på den här låten. Jag brukar dansa till den som flickan i videon. Fast hon är lite väl snuskig, hon har snuskiga kläder och så sparkar hon mot kameran. Men jag och min mamma brukar alltid dansa till såna här låtar.

TUA. Det låter som värsta grodan i bakgrunden.

EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN

Headcleaner

ELLEN A. Ja! Äppelsången! [börjar sjunga med för full hals]

ELLEN J. Nej, nej, det är nog inte det i alla fall. Men det är jättebra. De slår allt vad de orkar tills de blir röda i ansiktet.

MAGNUS. Det låter som en fabrik, en attackerande fabrik. Och som tyskar som är täppta i näsan.

ALEXANDER. Det här är det bästa jag har hört, för det bangar så mycket. De här är tuffa.

ERIK J. Jag har sett en reklam på TV där de slog på stora plåttunnor. Det lät som det här.

ERIK F. En gång såg jag en gubbe som spelade på plastpåsar. Det var rätt bra.

PRIMAL SCREAM vs. THE DUST BROTHERS

Jailbird

KRISTIAN. Det är ju ingen rytm i det, det är bara några med långt hår som står och skriker och slår med sina gitarrer. Det låter så slarvigt skrivet. Och så får han in den där fåniga Elvis Presley-rösten när han sjunger…

MICKE. De har gitarr med så där konstiga strängar. Det låter verkligen inte snyggt.

HENRIK. Det låter som en trumgalning som håller på.

MAGNUS. Det låter som andra världskriget.

JOEL. Elgitarrerna har hakat upp sig.

JAKOB. Det är som ett bråk efter en fotbollsmatch. En gång när jag och min pappa var och tittade på Djurgården blev det massa bråk, men vi hann precis komma iväg.

ERIK F. [knäpper takten med fingrarna] När det är sån här musik måste det vara en massa strålkastare och lite stökigt på scenen och så där. Annars blir det inte häftigt.

ERIK J. Sångaren ser töntig ut, men musiken är bra. Det är liksom mest trummor och gitarrer och det är sånt som sätter musiken i gungning. Man vill dansa när man hör det…

Brukar du själv dansa?

ERIK J. Ja, jag brukar dansa jätteofta till den här. Vi har den hemma, pappa fick den i julklapp av mamma.

ERIK F. Jag är inte så inne på att dansa.


Sebastian Stebe

Filed under: POP #16, Sebastian Stebe,

2 Responses

  1. Olof Antonsson skriver:

    Tamejtusan det bästa jag läst sedan jag konfirmerades. Kidsen borde få allemansrätt på att recensera allt som går att recensera. Eller alltså de här barnen är väl gamla farbröder idag fast det finns ju nya barn.

  2. Lisa skriver:

    Det här är min absoluta POP-favorit. Jag kan läsa den om och om igen och skrattar lika mycket varje gång. Och det bästa är att de har så jäkla rätt hela tiden!

Lämna en kommentar

Kategorier