Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #15] Jean-Louis Huhta

PLACERA JEAN-LOUIS HUHTA bakom en trumma och du får en fet rytm rakt i nyllet. Han är en av Sveriges vassaste percussionister och har hamrat på allt från congas till skrotade bilar sedan han träffade Freddie Wadling i början av åttiotalet, blev medlem i Cortex och sedan fick chansen att trumma i Stonefunkers, Fläskkvartetten och många andra orkestrar. För tio år sedan startade han klubben Lucky People Center i Göteborg, en uppsamlingsplats för alla med intresse för progressiv dansmusik. 1991 fick klubben ge namn åt ett drömskt och rytmiskt musikkollektiv som Jean-Louis bildat tillsammans med David Österberg och Johan Söderberg.

Lucky People Center släppte sitt andra album »Interspecies Communication« tidigare i år. Dessutom har Jean-Louis Huhta programmerat grymt stompig techno tillsammans med LFO:s livemedlem Simon Hartley och släppt den på stockholmsetiketten Hybrid. Han spelar också, tillsammans med Daniel Alpha, i duons 413 vars nya tolva »Never Mind Da Neighbours« kittlar hjärnbalken med en rytmik vars styrka beror mer på raffinerade strukturer än på decibel.

— För mig har musik alltid varit rytmer och ljud. Jag har aldrig varit inne på traditionell pop med refränger utan lyssnar hellre på något abstrakt, säger Jean-Louis.

Hans far kom från Trinidad och har en stor skivsamling fylld av soul och blues. Som tonårring blev han intresserad av SPK, Einstürzende Neubauten och andra experimentella pionjärer. Båda dessa influenser hörs när han går loss på trumskinnen.

— Det handlar om att förlora sig i rytmen, om att uppnå extas. Min första psykedeliska upplevelse var när jag som liten satt på vardagsrumsgolvet och lyssnade på Santana i ett par jättestora hörlurar. Det kändes som om jag försvann in i musiken, som om jag gled iväg på en lång resa.

— Jag har inte spelat särskilt mycket på vanliga trumset. Jag tycker bättre om att stå upp och spela på saker som jag klistat mikrotoner på. Det blir mycket pukor, octopads, congas, stålfjädrar och virveltrummor. Allra bäst är en plastdunk som jag stoppat en mikrofon i. Den låter helt övermäktigt.

När Jean-Louis jobbade på en bilskrot insåg han hur suggestivt plåt mot plåt kan låta. I lunchrummet spelade han in sina arbetskamrater som växlade trötta repliker över matbrickorna.

— Jag är besatt av ljud. Vart jag än går spelas det upp ljud och rytmer i huvudet. Man får antagligen stå ut med det som musiker.


JEAN-LOUIS HUHTA är aktuell i duon 413 som nyligen släppte tolvan »Never Mind Da Neighbours«.


Fredrik Strage

Filed under: Fredrik Strage, hemma, POP #15, , , ,

Lämna en kommentar

Kategorier