Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #13] Tim & Laetitia

Tim Gane och Laetitia Sadier gör radikal rymdmusik i Stereolab. När POP hälsar på har de ett avbrott i studioarbetet och bjuder på saft under tvättlinan i trädgården i Brixton. Stereolab är aktuella med soundtracket till en utställning med konstnären Charles Long: »Music for the Amorphous Body Study Center«, ett par singlar på amerikanska småbolag, och en Boo Radleys-remix. I september kommer dubbla samlingsalbumet »Refried Ectoplasm« och i januari kommer nästa album, hälsar de.

Popmusik och kläder — vad är kopplingen?

LAETITIA: Det finns definitivt en länk mellan mode och pop. Vad är nytt? Använd och kasta bort… Det finns en slit och släng-aspekt på popmusik också. Lyssna och glöm bort, nya saker kommer…

TIM: Sånt som kastas bort kan få ett samlarvärde. Idéer man kastar bort, popmusik man kastar bort eller kläder man kastar bort kan på ett oundvikligt sätt få ett värde. Jag gillar syntetiska kläder, de har alltid de bästa färgerna också. Och de är gjorda för att vara billiga men de har blivit eftertraktade. Folk vill identifiera sig med någonting. Det är samma sak med musik, att det är något som summerar deras liv just då, hur de vill att folk ska se dem.

Var köper ni era kläder?

LAETITIA: Vi köper allting second hand.

TIM: Jag kommer alltid tillbaka från Amerika med mycket kläder för det finns så mycket bra second hand-affärer där eftersom allt är massproducerat.

LAETITIA: Loppmarknaden Le Puces de Montreuil i Paris har stora högar med kläder som man får gräva sig in i. På måndagar kan man hitta saker för några francs. Det är toppen.

TIM: Jag har alltid varit väldigt slummig, jag har ett plagg i taget tills det tar slut. Jag kan inte köpa kläder till mig själv, jag blir stressad och köper fel. Vi har samma storlek och kan ha varandras kläder, det är bra. Jag sätter på mig nästan vad som helst, men jag är ingen utsvängdabyxor-människa.

Nittiotalets bäst klädda popstjärna?

TIM: Jarvis Cocker, fast det är lite för utstuderat, men jag gillar det.

LAETITIA: Men det är vad han har på sig jämt.

TIM: En del kommer undan med såna kläder, andra ser bara konstiga ut, man måste trivas i sina kläder. Tänker man »ser jag ut som en idiot?« så syns det.

LAETITIA: Gallon Drunk-gänget. De har sina kostymer och blommiga skjortor jämt, de skulle aldrig gå ner i affären i jeans och T-shirt.

TIM: De som klär sig bäst är väl de som är konsekventa, som inte har scenkläder. Scenkläderna är det de har jämt.

Scenkläder?

LAETITIA: Vi har inga scenkläder, men jag kan beundra folk som har det. PJ Harvey till exempel. Vi såg henne på TV. Pram sätter också på sig glittriga skjortor på scen.

T-shirts?

TIM: Jag köper alltid massa T-shirts i Amerika, för man kan hitta så konstiga grejer där. Min favorit är en som det står Tupperware på, med någon slags stålmannenbokstäver och det är på riktigt, inte ironiskt. Jag har Stereolab-T-shirts om jag inte har något annat att sätta på mig. Jag hatar saker som går upp i halsen. Jag hatade att ha skoluniform, sen jag gick i skolan har jag inte haft slips.

Väskor?

LAETITIA: Jag använder ryggsäck, det är praktiskt. Och flygbolagsväskor från sextiotalet. Vi skulle vilja göra sådana Stereolab-väskor.

TIM: Vi håller på och undersöker om det är någon som fortfarande tillverkar sådana. Du har en fin bowlingväska också, från sextiotalet.

LAETITIA: Vi gjorde gula Stereolab-paraplyer, de kostade 12 pund att göra så vi var tvungna att ta 15 pund för dem fast det var usel kvalitet. Vi gjorde 40 och sålde alla.

TIM: Jag skulle vilja göra ett tusenbitars Stereolab-pussel.

Laetitia har på sig:

Klänning från loppmarknaden Les Puces de Montreuil i Paris. Bruna skor köpta på rea på Shelleys. Gamla svarta strumpbyxor.

Tim har på sig:

Skjorta från loppmarknaden Les Puces de Montreuil i Paris (tre för tio francs). T-shirt, falsk Electra-T-shirt. Gröna jeans köpta i New York. Converse gympadojjor köpta i Austin Texas.


Stefania Malmsten & Andres Lokko

Filed under: Andres Lokko, POP #13, Stefania Malmsten, , , , , ,

One Response

  1. […] Tim & Laetitia (Stereolab) […]

Lämna en kommentar

Kategorier