Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #17] Album: PINEFOREST CRUNCH – Make Believe

PINEFOREST CRUNCH

Make Believe

Polar/PolyGram

När Åsa, sångerskan i Pineforest Crunch, och jag var små var vi i scouterna tillsammans. Jag kommer ihåg henne vid lägerelden. Det fritt utsläppta håret, de nakna fötterna, gitarren och den klara stämman som fick oss andra att tystna när hon började sjunga. Jag tyckte inte om henne då. Det är åtskilliga år senare som »Cup Noodle Song« når mina öron och den välbekanta flickan sjunger för mig från min TV. Jag smälter. Av min tidigare motvilja finns ingenting kvar. »Cup Noodle Song« värmde i en vinter som aldrig tycktes ta slut.

Även om den ovannämnda debutsingeln utan tvekan är bästa låten, är deras album »Make Believe« förvånansvärt bra. Åsas rena röst, den sporadiska klarinetten, mellotronen, stråkarna och flöjten gör att det här inte låter som en typisk svensk popskiva producerad för att sälja i Japan. Även om den säkerligen kommer att göra det.

Skivan är lite likriktad, men några låtar utmärker sig. På lugna och melankoliska »Barbie« finns stråkar och klarinett. Här är Åsas röst som bäst, lågmäld och ljus på samma gång. »Poor Little Man« med sina vackra akustiska gitarrer är också utmärkt. »French Connection« och »Lines« är två låtar där gitarristen Olle Söderström är med och sjunger, och hans naiva, Eggstone-liknande sång blir en snygg kontrast mot Åsas lite starkare röst.

»Make Believe« är trots sina svagheter 44 minuters vårglädje.

Marie Ringström

Filed under: Album #17, Betyg 06, Marie Ringström, ,

One Response

  1. Olof Antonsson skriver:

    Innehar rent objektivt drygt hälften av placeringarna på en tio-i-topp över de mest underskattade svenska popalbumen det senaste seklet.

Lämna en kommentar

Kategorier