Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #3] Black Dog Productions

POP kopplade upp sin dator mot technokollektivet Black Dogs databas »Black Dog Towers«. Vid tangentbordet: Christian Bartholdsson.

EN BBS ÄR en databas som folk kan ringa till och koppla upp sin egen hemdator emot. Black Dog Towers är en BBS.

Den skapades av Black Dog som i sin tur bildades 1989 genom att Ken Downie, Ed Handley och Andy Turner slog sina påsar ihop. Downie, en före detta sambandsofficer i brittiska armén, ville utveckla sina musikaliska intressen lite mer och rekryterade två ljudtekniker. Tillsammans har de åstadkommit ett av de mest begåvade och innovativa housealbumen som gjorts på fyra år.

1993 är nämligen året då ett helt gäng dansmusiker bestämt sig för att det får vara slut på alla enformiga house- och technolåtar. Black Dog Towers tjänar mycket som en artificiell mötesplats för dem som i år insett att det är dags för revolution. Vi känner redan till Aphex Twin. Andra som träffas och pratar genom telefonledningarna via sina datorer är Irresistible Force, B 12, Bandulu. KLF, Psychic Warriors Ov Gaia, människorna från hypertrendkänsliga skivbolagen Irdial, RePhlex och Warp, samt naturligtvis Black Dog själva. Allihop (utom KLF) har nya excellenta skivor ute som styr åt alla möjliga okända håll. 1993 är året då housemusiken stigit in från kylan, in i vardagsrumsvärmen.

Black Dog Towers är också knutpunkten för The UK Pagan Federation. Ken Downie har nämligen, likt allt fler undergroundartister, odlat sitt intresse för »paganism«, hedendom, i många år. Han låter dock inte influenserna skymta igenom lika mycket som exempelvis kollegorna Shamen och KLF, där riter och antydningar är mer lag än undantag. Någon visuell image har de svarta hundarna nämligen inte brytt sig om att skapa. Officiella bilder, där man får se hur medlemmarna i Black Dog ser ut, existerar inte.

För att kunna använda Black Dog Towers krävs att man blir invald av de redan existerande medlemmarna.

Pop bjuder här på ett samtal, via datorn, med den ljusskygge ledaren för Black Dog, Ken Downie:

Hallå, Pop!

Hej, Ken. Redo för några frågor?

Kör!

Hur uppkom ditt intresse för hedendom?

När jag var tio år… blev bara medveten om det…

Känner du The Shamen? De är inne på shamanism…

Ja, och jag gillar varken dem eller deras musik. Ed och Andy kanske tycker annorlunda men jag är här ensam just nu…

Har du haft någon speciell upplevelse i samband med din »religion«?

Det är ingen religion. Religioner är inte bra. De dikterar för folk hur de ska leva sina liv. Oh… jag har haft många upplevelser men jag brukar inte tala om dem eftersom de inte är av denna världen, och jag vill inte skrämma bort folk…

Du känner Jimmy Cauty från KLF. Vad håller han på med nu för tiden?

Han och hans fru har just fått tvillingar. Han bor i ett stort hus och målar gigantiska tavlor i typisk Jimmy Cauty-stil. Suveränt.

Varför vill du inte bli fotograferad?

Vi är motståndare till den sortens personkult. Vi är inte viktigare än den utrustning vi använder. Folk ska lyssna på vår musik, inte bry sig om vad vi har för hårfärg etc…

Vad håller ni på med mer än musik?

Om man kan använda en dator till det, så gör vi det…

Tror du att konceptet med »virtuell verklighet« kommer att bli så starkt att folk aldrig kommer att vilja lämna sin virtuella värld?

Det är möjligt men jag tycker vi borde kalla det något annat än »virtuell verklighet«. Det låter redan lite töntigt. Förhoppningsvis kommer människorna att kunna tillverka sin egen omgivning, inte bara köpa den »från butikshyllan«.

Just nu kommer det ut allt fler intelligenta houseskivor. Black Dog, Aphex Twin, B12, The Irresistible Force, System 7, Biosphere, »Ambient Dub«, »Artificial Intelligence«… Finns det inte en risk att det roliga med musiken försvinner bland alla höga IQ?

Nej, så länge det är nyskapande så är det utmanande och kul. Det är dom som kör med tradiga rytmer och enformiga samplingar som kommer få lida av tristess — för övrigt är jag ingen större fan av Aphex Twin…

Ibland verkar er musik nästan spelas lite på måfå. Hur gör ni era låtar?

Personligen försöker jag inte att tänka på hur det funkar på dansgolvet utan skapar något som låter och känns bra, och sen fortsätter jag därifrån… Ed gillar att jobba utifrån melodier och Andy (tror jag) brukar börja med lite percussion…

Hur viktig är den mänskliga faktorn i dansmusik? Den finns inte så mycket i techno…

Hmmm, jag tror att anledningen till det är att man använder datorerna till att tillrättalägga musiken väldigt mycket. Plus den evigt taktfast dunkande bastrumman som alla DJ:s vill ha hela tiden. Så snart som rytmerna blir lite mer omväxlande kommer den mänskliga faktorn tillbaka.

Bör singeln skrotas som skivformat?

Det funkar inte särskilt bra för grupper som oss, som behöver tid på oss för att folk ska förstå vad vi gör. Men nej, singlar är fortfarande bra att ha. Behåll dem.

Är Suede popmusikens räddare?

De kan dra åt helvete.

Okej. Det var allt. Hälsa de andra från mig.

Visst. Använd BBS:en när du vill!

Tack. Hej då.


Christian Bartholdsson

Filed under: Christian Bartholdsson, POP #03, , ,

Lämna en kommentar

Kategorier