Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #9:2] Anna Hellsten

Anna Hellsten
redaktör och textredigerare på Bibel, fick börja skriva i POP efter det att hon och väninnan Hanna Åberg skrivit en sur insändare om nittiotalsmods.

Anna Hellsten— Alla mina intervjuer gick åt helvete. När jag skulle intervjua Jephté Guillaume var jag hos doktorn precis innan och svimmade och slog upp bakhuvudet, så det fick ställas in. Och alla från Erykah Badu till Burt Bacharach till Maxwell till D’Angelo bombade bort oss till förmån för Vibe. Det hade nog varit bättre för min karriär om jag varit inne på finniga vita engelsmän. Fast jag fick göra en tjugo frågor med Ice-T. Fredrik påstod att jag var tvungen att tilltala honom med »Mr Ice« och det dröjde flera minuter innan jag fattade att han ljög. Ice-T var snäll. Han rappade »Rapper’s Delight« för mig och drog en vits om tamponger: »What did one Tampax say to the other Tampax?« »Nuthin’. They were both stuck up bitches! You get it, you get it?«. Annars minns jag första intervjun jag gjorde efter att jag flyttat till Stockholm och börjat på redaktionen, det var med The Roots och jag var så nervös så jag höll på att svimma. De spelade på Universitetet och jag skulle träffa Black Thought & Brother Question på Åhléns City och klämma in dem i en fotoautomat och sedan göra tjugo frågor med dem i taxin ut. Brother Question var så fet att vi var tvungna att åka limo med dubbla baksäten för han tog upp ett helt själv. En av frågorna handlade om knark och de formligen stank av gräs. »Eh, so have you ever used drugs?« pep jag och de bara rullade med ögonen. Men sedan pratade jag ganska länge med Brother Question och han berättade att han precis gjort en bootleg i fyra exemplar med Marvin Gaye-covers tillsammans med D’Angelo. Det levde jag på i flera dagar.

Postat i:Anna Hellsten, POP vol 2 #9, ,

One Response

  1. […] Johanna Swanberg – Lars Nylin – Martin Jönsson – Ellinor Ellefson – Anna Hellsten – Tomas Andersson – Lennart Persson – Anna Russmark – Pernilla Reander […]

Kommentera

Kategorier

