Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #9:2] Sebastian Stebe

Sebastian Stebe
var med och startade POP. Han redigerade alla texter i tidningen fram till och med #6:2.

Sebastian Stebe— När jag tänker på POP, ser jag framför mig oändliga rader av text som hallucinatoriskt rullar och böljar, fram och tillbaka, på datorskärm efter datorskärm. Platsen skiftar förstås: det är lägenheten på Tegnérgatan, den gamla skolan på Kungstensgatan och lokalerna på Sveavägen. Men på de tydligaste bilderna är det alltid natt; det är dagen före lämning och recensionsblocket måste skäras ner med en tredjedel. Pietro sitter bredvid, har ena handen på stereons volymreglage och den andra i en ny laddning Smokey Robinson-boxar, och vrålar »bomba! bomba! bomba!« över en skorrande reggae-rytm. Det är sällan vi är ensamma kvar. I ett skumbelyst rum någonstans sitter Per Bjurman eller Terry, Madelaine, Anna eller Fredrik med numrets sista recension flimrande i ögonen. Stefania eller Lasse formger sida 1126 och 1127. Då och då kommer Andres in från korridoren, pekar på ännu en fin bild av en poserande popstjärna och skriker: »inga brallor! han har glömt brallorna!«. Jag tänker också på Anna-Lena och Ellinor — och det är klart att de starkaste minnena inte är av textrader utan av möten. Under intervjuer; framför allt med Björk och Blixa Bargeld, Nick Cave och Paul Schütze. Under resor; framför allt den till Sao Paulo, med möten som jag aldrig har hämtat mig ifrån. Och precis som alla andra har jag upplevt möten i texterna; de texter som då och då, trots att jag varit tvungen att läsa dem på de mest skamlösa tider, har vägrat att snällt ligga kvar på skärmen för att låta sig undersökas eftersom de har varit alldeles för entusiastiska, alldeles för måna om att förklara och övertyga, alldeles för passionerat förälskade för att bry sig om vad en redigerare — eller någon annan — kunde ha haft att säga.

Postat i:POP vol 2 #9, Sebastian Stebe, ,

One Response

  1. […] – Stefania Malmsten – Lars Sundh – Jonas Bonnier – Johan Jacobsson – Sebastian Stebe – Madelaine Levy – Hans Olofsson – Henrik Schyffert – Christian […]

Kommentera

Kategorier

