Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #9:2] Stefania Malmsten

Stefania Malmsten
art director och ansvarig utgivare på Bibel.

Stefania Malmsten— Lasse Sundh sa att vi skulle starta en poptidning med Andres och Pietro Maglio från SA. Samarbetet inleddes med att jag gjorde formen på SA, nummer 17 tror jag. Jag jobbade på nätterna och faxade korr till John L tills han berättade att han hade faxen i sitt sovrum och att det var jobbigt. Det var en intervju med Kurt Cobain i det numret. Jag använde typsnittet Pellefont som ser ut som handtextat. När jag och Lasse skulle göra POP kom vi på att Times var fint i stora grader så vi använde det. Och så beställde vi Monotype Grotesk. Sedan fortsatte vi använda de typsnitten och formulerade olika anledningar till varför. Jag minns när vi satte igång i Lasses lägenhet på Tegnérgatan, att jag kom dit och Sebastian Stebe, Hasse Olofsson och Hårdrocks-Robban var där och de såg ut som om de aldrig hade sett en tjej förut. Eftersom de flesta rockjournalister hatar kvinnor så hittade Kjell Häglund på en ung kvinnlig skribent som hette Annika Flynner — under det namnet skrev han sopiga recensioner med medvetna fel. En kväll när jag satt i en annan lokal kidnappade jag Annika Flynner och skrev en krönika som jag faxade över. Alla tyckte den var kul eftersom de trodde att det var Kjell som hade skrivit den. Men då var det försent, då gick jag inte att stoppa. Så gick det till när Annika Flynner blev krönikör. Det enda jobbiga var när Mia Gerdin ville läsa upp en hel Annika Flynner-krönika i sitt radioprogram på första maj. Jag ljög henne rakt i telefonluren och sa att Annika var i Florida med sina föräldrar men att jag var säker på att det var helt okej.

Postat i:POP vol 2 #9, Stefania Malmsten, ,

One Response

  1. […] – Jäje Johanson – Irmelie Krekin – Sam Spandex – Pietro Maglio – Stefania Malmsten – Lars Sundh – Jonas Bonnier – Johan Jacobsson – Sebastian Stebe – […]

Kommentera

Kategorier

