Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #9:2] Kjell Häglund

Kjell Häglund
har skrivit i POP sedan starten. Nyligen blev han redaktör för den nya inredningstidningen Residence.

Kjell Häglund— Det roligaste under tiden med POP har varit läsarkontakten. Att få telefonsamtal klockan halv två på natten från en pubrockare i Borlänge som vill diskutera Brinsley Schwarz betydelse för Graham Parker är väl inget jag direkt skulle vilja återuppleva, men oftast har läsarnas reaktioner varit väldigt givande — många har skrivit långa, personliga brev som gett mig lika mycket som jag försöker ge mina läsare. Allra roligast var en tjock uppsats i argumentationsanalys, författad av Mattias Jonsson och Björn Kohlström vid Umeå universitet, som i detalj geniförklarade min ledare i POP #7. Jag kan ärligt säga att jag aldrig nånsin känt mig smartare än efter att ha läst den. De frågade mig om det låg dagars arbete bakom mina formuleringar eller om det bara rörde sig »om så kallad automatisk skrift«. Senare slog det mig att samme Mattias Jonsson också var med i ett band som jag sågade genom att hävda att jag kunnat göra det bättre själv, i sömnen. Så jag skulle vilja avsluta min tid med POP med ett senkommet svar till Mattias: Nej, det ligger sällan dagars arbete bakom mina texter. Jag skriver alltid sovande. Min ledare 0, Er argumentationsanalys 5!

Postat i:Kjell Häglund, POP vol 2 #9, ,

One Response

  1. […] Strage – Terry Ericsson – Kjell Häglund – Per Bjurman – Marita Lindqvist – Robban Becirovic – Jäje Johanson […]

Kommentera

Kategorier

