Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #9:2] TLC – »Silly Ho«

TLC
»Silly Ho«
(Singel) LaFace/BMG

Kanske har »No Scrubs« en sötare refräng, kanske har »I’m Good At Being Bad« ett bättre dansgroove, men »Silly Ho« är TLC-låten som jag aldrig kommer att sluta spela. Den får all annan musik att låta gammaldags. Den kommer ner från himlen likt dödsstrålen i »Indepence Day« och bränner all annan soulmusik till damm och grus.

— De där metalljuden ryckte tag i mig totalt! sade T-Boz om »Silly Ho« när jag intervjuade henne i somras.

— Jag har aldrig sjungit till något så snabbt förut. Och jag var så inne i vad låten handlar om att jag liksom yeah… straight down!

»Silly Ho« är på ytan en pojkvänsdissning av samma slag som »No Scrubs«, men den når djupare, ända ner till slutsatsen att det inte är någon större idé att förälska sig över huvud taget. »You should take a lesson from me/I ain’t the one to be/Depending on someone else«. Kärlek gör bara ont, karlar är bara intresserade av dumma horor, man kan lika gärna skita i alltihop och leva ensam.

På omslaget till albumet »Fan Mail« är TLC stylade som robotkvinnor med blåskimrande silverhud. De ser ut som ett Ronettes på hemligt, intergalaktiskt uppdrag i en Philip K. Dick-roman. De sjunger snyggare än någon annan grupp någonsin gjort.

När producenten Dallas Austin (och hans för mig okände hantlangare Cyptron) perforerar »Silly Ho«-beatet med titanborrar låter det som klassisk Motown-pop, musikunderhållning för Ford-arbetarna vid löpande bandet. De som skruvar ihop kardanaxlar med oljiga händer och svettas i takt med maskinerna, trots att de befinner sig 3.000 år in i framtiden och fabriken tillverkar rymdskepp i stället för bilar.

TLC sammanfattar både musikaliskt och visuellt den futurism som jag alltid älskat i soul, techno och hip hop. Och de gör det till årets bästa låt.


Fredrik Strage

Postat i:Fredrik Strage, POP vol 2 #9, , ,

One Response

  1. […] »Everything Will Flow« Terrance & Phillip – »Uncle Fucka« TLC – »No Scrubs« TLC – »Silly Ho« TQ – »Westside« Travis – »Why Does It Always Rain on Me« Armand van Helden – […]

Kommentera

Kategorier

