Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #9:2] Ruff Ryders – »Down Bottom«

Ruff Ryders
»Down Bottom«
(Från »Ryde Or Die, Compilation Vol 1«) Interscope/Universal

Efter att Wu-Tang Clan brände sitt ljus i båda ändarna — det brann snyggt men förbannat snabbt — så har Swizz Beatz tagit över stafettpinnen från den förtidspensionerade RZA som vår tids bäste hip hop-producent. Framför allt för att han vågar ta i så mycket. Medan mycket hip hop i dag visar att det hotar att bli vad jazzmusiken blev 1965, en intern angelägenhet för konnässörer och skivsamlare som kliar varandra i skäggen inne på specialistskivaffärer, så vägrar Swizz Beatz att vara varken smakfull eller fyndig. Hans största mål verkar i stället vara att jävlas så mycket som möjligt med sina grannar. Ruff Ryders är bara ett massivt dån — tinnitus åt folket — och allra mest dånar det i »Down Bottom«.

Efter att Swizz Beatz gjort briljanta produktioner åt Jay-Z och DMX samlade han här sina kompisar under namnet Ruff Ryders. Ett löst sammansatt kollektiv där både Jay-Z, DMX och Eve (vars debutalbum han också producerat) ingår samt rappare som The Lox, Big Pun och Juvenile och även ett par andra producenter som Dave Hall, Clue och Duro. Men vad som på pappret känns förvirrande blir fullständigt självklart när man hör Ruff Ryders musik. Oavsett vilka de egentligen är, eller vem som gör vad, så är det här musik precis så rå och opolerad som rockmusiken nästan aldrig längre är.

Ruff Ryders äger också radion i New York. Ruff Ryders chockade hela skivbranschen när albumet gick rakt upp på Billboardlistans första plats direkt när det släpptes. En demografisk undersökning av skivköparna som presenterades i Rolling Stone visade att det var just i New York som de hade en rekordpublik; ingen artist har under 1999 sålt lika mycket skivor lika snabbt i New York som Ruff Ryders. När man hör »Down Bottom«, med en sinnessjuk Juvenile vrålande i verserna, förstår man varför. Ingen musik har bättre skildrat intensiteten i New York — den där gudomliga intensiteten och beroendeframkallande hetsen — sedan Jimi Hendrixs »Crosstown Traffic«.


Jan Gradvall

Postat i:Jan Gradvall, POP vol 2 #9, , ,

One Response

  1. […] »Scar Tissue« Kevin Rowland – »Labelled With Love (I’ll Stay With My Dreams)« Ruff Ryders – »Down Bottom« Ron Sexsmith – »Right About Now« Spearmint – »We’re Going Out« Britney Spears […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: