Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #9:2] godspeed you black emperor! – »BBF3«

godspeed you black emperor!
»BBF3«

(Från »Slow Riot For New Zero Kanada E.P.«) Kranky/Import

Så var man där igen. Innan jag visste ordet av så kunde jag omslagstexten utantill. Jag läste allt som stod skrivet om gruppen, min skivspelare tycktes sucka varje gång jag tryckte på repeat-knappen och plötsligt befann jag mig på en resebyrå fingrandes på resebroschyrer från bandets hemstad.

Det var, kort sagt, länge sedan jag kände för ett band så som jag känner för kanadensiska godspeed you black emperor!.

I år befann de sig motvilligt på omslaget till NME och blev utnämnda till »The last great band of the century« i samma tidning. Men framför allt släppte de »Slow Riot For New Zero Kanada E.P.« en tjugoåtta minuter lång och helt fantastisk tvåspårs-EP.

Bäst är »BBP3« som är uppbyggd kring en bandad intervju med en Herr Blaise Bailey Finnegan the Third, gjord på en trottoar i Providence. Vi får bland annat veta att Blaise skällt ut en domare tidigare samma dag, att han anser Amerika vara ett u-land och att han har nog med vapen för att skrämma skiten ur vem som helst. Det hela avslutas med att Blaise nästan ordagrant läser upp texten till »Virus«, en låt från »Best of the Beast« med Iron Maiden. Allt medan godspeed you black emperor! bygger ljudkulisser. Artister som Ennio Morricone och Glenn Branca kan användas som referenser, men allra bäst är att köpa skivan och lyssna själv.


Johan Jacobsson

Postat i:Johan Jacobsson, POP vol 2 #9, , ,

One Response

  1. […] You Look Tonight« Ginuwine – »What’s So Different« Gloria – »Want You Back« godspeed you black emperor! – »BBF3« Whitney Houston – »It’s Not Right (But It’s Okay)« Ja Rule – »Holla […]

Kommentera

Kategorier

