Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #9:2] Aphex Twin – »Window Licker«

Aphex Twin
»Window Licker«
(Singel) Warp/Border

I början av nittiotalet pratades det mycket om att DJ:s och dansproducenter sällan syntes på bild. En del fans tyckte att det var bra eftersom »musiken kom i centrum«. Andra tyckte att det var dåligt eftersom »musiken blev ansiktslös«.

Richard D. James, alias The Aphex Twin, var i början av sin karriär en av alla de ansiktslösa männen. Han spred massor av myter och halvsanningar om sig själv — som att han skrev låtar i sömnen, byggde alla sina datorer själv och bara gav ut musik han gjort som barn eftersom ingen ändå skulle fatta grejerna han höll på med nu. Kritikerna svalde det med hull och hår och kallade hans musik för »intelligent ambient« när han bara gick in för att vara så CP som möjligt.

På albumet »I Care Because You Do« tröttnade Aphex på att vara anonym. Han satte en ful oljemålning av sig själv på omslaget. Sedan klistrade han sitt ansikte på lurviga nallebjörnar i videon till »Donkey Rhubarb«, björnar som sedan följde med honom ut på turné och marscherade fram och tillbaka över scenen. Regissören Chris Cunningham tog idén vidare genom att släppa loss dvärgar med Aphex-masker i videon till »Come to Daddy«. Sedan gjorde han samma sak på Venice Beach i Los Angeles — med Aphex-maskerade, silikonpumpade bikinibabes — i videon till »Window Licker«. Det är Aphex bästa låt någonsin. Den låter annorlunda varje gång man lyssnar på den. Ljusa, vackra körer fladdrar iväg som de vill och filtereffekterna hallar ur helt i det fantastiska distpedalspartiet efter 4 minuter och 50 sekunder.

Har man sett videon fortsätter de oljiga kvinnokropparna med Aphex-huvuden att dansa runt i huvudet. Och alla diskussioner om anonyma musiker och om att sätta musiken i centrum känns väldigt ålderdomliga.

Aphex Twin klistrar fast sitt ansikte överallt. Man vill fly från det men man kommer inte undan. Vart man än vänder sig syns hans plirande ögon, röda skäggstubb och elaka leende.

»Window Licker« är mer än en poplåt, det är en mardrömskatalysator, en enkel biljett till platsen där ljud blir tvångstankar.

I höstas förklarade Aphex att han inte skulle göra några fler skivor utan hjälpa Chris Cunningham med hans långfilm om sexuella avvikelser på engelska landsbygden. Det skulle faktiskt vara ganska skönt att slippa se honom på ett tag.


Fredrik Strage

Postat i:Fredrik Strage, POP vol 2 #9, , ,

One Response

  1. […] – »If You’re Looking For a Way Out« Dot Allison – »Tomorrow Never Comes« Aphex Twin – »Window Licker« Backstreet Boys – »I Want It That Way« Louie Culture – »If a No So« Johnny Dowd […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: