Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #9:2] Beck – Loser

Beck - Loser

Beck
Loser

[Bong Load Custom Records, 1993]

JAG har inte lyckats ta till mig ett enda av Becks album. Hur lite jag än vill använda termen »posör«, allra minst i en negativ bemärkelse, så är det vad Beck är för mig — en cool attityd, några snyggt plockade referenser och en väldigt stor tunga i kinden. I mina öron har han aldrig lyckats toppa sin andra singel. Fast det har ju nästan ingen annan heller. »Loser« släpptes på singel första gången 1993, det var en splitsingel ihop med Bean som trycktes i 1.000 indiekorrekta exemplar på genomskinlig blå vinyl, men det var inte förrän den släpptes igen 1994 som den verkligen slog. Då slog den å andra sidan undan benen på precis alla som hörde den.

»Loser« är fortfarande chockerande bra. Varenda gång jag hör den tycker jag att det är den bästa jävla låt som någonsin spelats in. Det är den förstås inte — »Insane in the Brain« med Cypress Hill framkallar för övrigt exakt samma känsla — och övertygelsen går över tio sekunder efter att den klingat ut. Men »Loser«:s bröliga, basdrivna partygroove tar, fem år efter att jag dansade till den ute tre kvällar i veckan, fortfarande knäcken på mig.

Versernas stream-of-consciousness-betraktelser över skräpkultur, gitarrsträngar, tårgas och fågelvingar begriper jag inte mycket av, men refrängens legendariska punchline — »I’m a loser baby, so why don’t you kill me« — är en av de mest direkta poprefränger jag hört. Och när den kom kändes den som en befrielse; ett anthem för oss självömkande medelklassungar med tentanoja och weltschmerz som förläst oss på Ekelöf och praktisk filosofi. Några år och hundra universitetspoäng senare är »Loser« fortfarande 4 minuters lyxångest när den är som fonkigast.


Anna Hellsten

Postat i:Anna Hellsten, POP vol 2 #9, , , ,

One Response

  1. […] #9:2] The Olivia Tremor Control – California Demise 92. <a href="https://popviminns.wordpress.com/2014/06/11/beck-loser/”>%5BPOP #9:2] Beck – Loser 93. <a […]

Kommentera

Kategorier

