Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #9:2] Blur – Popscene

Blur - Popscene

Blur
Popscene

[Food, 1992]

ÖGONBLICKSBILDER från ett decennium med Blur. Blur på Moderna Museet. Blur på Gino. Falskleg och nervositet. Grön Duffertröja med gul stjärna. Hopp, hopp, hopp, hopp och skavsår av Dr. Martens-kängorna. Blur signerar skivor på Pet Sounds. Graham Coxon kladdar min »Parklife« full med gubbar. Söndagar framför TV:n, massor av söndagar. En del skoldagar också. »Starshaped«-videon och en inspelad Roskildespecial. Blur på Hannas. Svettiga händer, svartfärgat hår, grön ylleklänning och världens sötaste kungsängenbo i rosa jeansjacka. Efteråt försvinner de. Och jag som ville intervjua dem … Blur är i Stockholm och Sebastian Stebe får intervjua dem. Om jag bara hade vågat fråga om jag fick följa med. Så, London för ett par år sedan. Jag träffar Blur i en fotostudio. De är så coola att jag mår dåligt och inte har något att säga. Englands bäst stylade band som någon sade. Blur på vattenfestivalen. Jag håller på att missa konserten för att ridande poliser spärrat av ingången. Är halvt i tårar då jag hittar en skivbolagsrepresentant som skjutsar över mig i båt. Konsert på den där gungiga flotten i Mälaren. Först bara singelhits och publikfrieri. Men så, sista halvtimmen hittar Blur tillbaka till det Blur som springer och skriker och hoppar och gastar. Det vilda, tokiga, ursinniga Blur. Det Blur som finns på »Popscene«.

»Popscene« är singeln de släppte i glappet mellan sitt första, neopsykedeliska album »Leisure« och den förfinade »Modern Life Is Rubbish«, och det är vitt medelklassraseri i sin friaste, mest otyglade form. Det är det enda Blur gjort som skapat en genre och slagit sönder burar. »Popscene« är mer än en bra Blurlåt. Den är ett varsel. Ett varsel om den cynism som så småningom ska komma. De samhällskritiska elakheterna som kommit att bli Blurs signum är här oformulerade och förvirrade. En skriande blåssektion driver sången och gitarrerna framåt. Allt går i ett rasande tempo. Det hela är över på ett par minuter. Innan dess hinner Damon Albarn skrika sig hes.

»Modern Life Is Rubbish« är naturligtvis det mest sammanhållna och mest bestående som Blur gjort. Men på singel blev de aldrig bättre än »Popscene«.


Madelaine Levy

Postat i:Madelaine Levy, POP vol 2 #9, , , ,

One Response

  1. […] #9:2] Manic Street Prachers – Motown Junk 82. <a href="https://popviminns.wordpress.com/2014/06/08/blur-popscene/”>%5BPOP #9:2] Blur – Popscene 83. <a […]

Kommentera

Kategorier

