Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #8:2] Album: PAVEMENT – Terror Twilight

PAVEMENT

Terror Twilight

Matador/MNW

Det finns musik som spelar livet ur dig. Som du alltid kan komma krypande till och som förlåter till och med dina vidrigaste påhitt.

Så här i efterhand är det svårt att minnas hur långt ifrån den omtanken Pavement ursprungligen befann sig. Det är i dag nästan omöjligt att återkalla den hinna av distans, ironi och mystik som omgav dem under de allra första åren. Detta amerikanska band med sitt tjusigt klingande brittiska namn var något av det underligaste som dykt upp till och med på amerikanska collegeradiolistor. Moderna surrealister som rövat bort den klassiska rocken och nu höll på att misshandla den. I sin blodiga källare högg de allt vad harmoni hette i småbitar och lindade in delarna i förvirrande textrader och vitt oväsen.

Det skulle så småningom visa sig att Pavement kom från Stockton och inte var anglofiler på annat sätt än att de föredrog ordet »pavement« framför »sidewalk«. Live lät de inte som på skiva, de spelade knappt ens samma låtar och när de gjorde det förändrade de låtlängderna eller bytte ut intellektuella textrader mot saker som att ölen höll på att ta slut i baren. Butthole Surfers var säkert en inspiration. Men för den som verkligen lyssnar på Pavements första singlar kan associationerna lika gärna gå till Status Quo eller Creedence Clearwater Revival. Det har alltid varit från svulstig stadiumrock, listpop eller följsam country som Pavement utvunnit sina råvaror.

När Pavement vid sidan av egna bandet tillsammans med genialiske poeten/singer songwritern David Berman spelade in två album under namnet The Silver Jews var det som lyssnare skönt att ta sin tillflykt till detta personligare och hemligare projekt. Risken att Pavement skulle växa ur sina kläder och inte längre vara bandet som stod och byggde sin egen scen i hällregnet på Emmabodafestivalen eliminerades med hjälp av Silver Jews. Men det fanns också en stor skillnad mellan The Silver Jews och Pavement, de var så mycket mer än Pavement med en annan sångare. David Berman och Silver Jews skrev sånger om sådant som ryms innanför bröstet, som blev universella i och med att de var personliga. Pavement har däremot alltid behållit mycket för sig själva.

Det sägs att det finns två sorters musikalitet — den man föds med och den som automatiskt tränas upp hos den som ägnar sig åt musik. Kanske har Pavement helt enkelt funnit sin musikalitet, blivit lite duktigare på att lyssna och därmed också mer sympatiska att lyssna till. De har dessutom vuxit ur collegetröjorna med värdigheten och lekfullheten i behåll. Förra albumet »Brighten the Corners« lyste onekligen upp ett par mörka hörn. Det var skivan där vi äntligen fick en nyckel till deras, eller åtminstone Stephen Malkmus innersta rum. Med Mitch Easter som producent reddes också bandets snårighet upp. De hade hittat ett nytt sound som i sig själv var så vackert och så pass komplext att sångerna kunde få öppna sig. Och »Terror Twilight« är den alldeles enastående fortsättningen. Här spelar de äntligen livet ur sig. De gör den där sortens musik som alltid kommer att »finnas där« för en. Det kan vara så att de gungande rytmerna i »Major Leagues« (som mycket väl skulle ha kunnat vara en Silver Jews-sång) eller den Lennon-tintade »Ann Don’t Cry« är det allra, allra bästa de skrivit. Pavement håller huvudet lika högt som någonsin förr — de är lika smarta, deras melodier lika tjusiga. Men på »Terror Twilight« har de hittat mer rymd, en större ljudbild, fler kanaler, färre takter. Det Mitch Easter tillförde har bandet inlemmat i sitt sätt att spela. Med hjälp av Nigel Rodrich, ännu en producent de tagit över från R.E.M. och som dessutom jobbade med Radioheads »OK Computer« har de gjort mjukare, sirligare och framför allt öppnare musik. Öppenhet som går igen i strukturer, texter, låtbyggen.

Och äntligen, äntligen, spelar Pavement musik fullt ut. »Terror Twilight« är, utan tvekan, musik att komma krypande till.

Madelaine Levy

Postat i:Album vol 2 #8, Betyg 08, Madelaine Levy, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: