Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #8:2] Fortune Records

Fortune Records

Lennart Persson tipsar om de tio allra bästa låtarna från legendariska Fortune Records!

Big Maceo Merriweather:
Have You Heard About It
Fortune 137

Big Maceo var fyrtiotalets store bluespianist, men när han i början av femtiotalet spelade in för Fortune var han så märkt av sin hårda livsstil att han fick ha en extra pianist för att ta hand om det han annars skulle ha gjort med sin förlamade högerhand. Och detta från en man som tidigare spelat piano »som King Kong«. Det här är en av pärlorna i det material han spelade in för paret Brown åren innan en massiv hjärtattack ändade hans liv. Jag har aldrig helt lyckats dechiffrera vad de två aporna i texten snackar om, men jag känner på mig att det är något snuskigt…

Joe Weaver & The Blue Note Orchestra:
Baby I Love You So
Fortune 825

»Baby I Love You So« är en av de mest gripande och suggestiva doo wop-inspelningar jag någonsin hört. Lojt gungande, dränkt i blues, med magiska sånginsatser. Soundet är Fortune i kvadrat — man verkligen hör rummet inspelningen är gjord i, hör hur sångarna rör sig i förhållande till den enda mikrofonen, man förstår att den yxiga pianist som dominerar det sönderfallande kompet antingen är partiellt förlamad eller berusad bortom all räddning. Men rakt igenom detta skär den nakna känslan i de nakna rösterna. Inte minst Little Eddie Hurts märkligt irrande, men fullständigt underbara, falsettstämma är gripande på ett sätt som svårligen låter sig beskrivas i ord.

The Five Dollars:
So Strange
Fortune 826

Little Eddie Hurt var annars publikdragare i The Five Dollars, som under ett tag också räknade Andre Williams som medlem. »So Strange« är en hotfull, erotiskt laddad ballad, med ordlös sång och Hurts fladdrande falsett som oroscentrum. Hurt dog för några år sedan efter att kallblodigt ha skjutits ner i samband med en Five Dollars-återförening.

Andre Williams:
Pass The Biscuits, Please
Fortune 839

»Pass The Biscuits, Please« är förmodligen Williams mest bisarra Fortune-inspelning, trots att han inte ens skrivit låten själv. Även om det står så på skivetiketten. Under min intervju avslöjade han att han under en av sina turnéer i Södern hade hört låten i en countryversion på radio, och att han helt sonika snodde den. »Anledningen till att jag inte blev stämd var säkert att låtskrivaren tyckte att min version var så fantastisk«. Eller att ingen någonsin hörde hans obskyra singel. Vi får ett nedslag vid ett matbord, där gästerna definitivt saknar alla begrepp om bordsskick. Alla slafsar i sig maten, med gafflarnas skrapande mot tallrikarna långt fram i ljudbilden, medan Andre förtvivlat försöker fylla sin tallrik. »There’s aunt Lucy, down at the other end. I thought she was on a diet!«.

Nolan Strong & The Diablos:
The Way You Dog Me Around
Fortune 518

I sin biografi skriver Smokey Robinson: »Nolan was a first tenor driving women wild. How much more motivation did I need?«. Och när Smokey första gången ställde sig framför en studiomikrofon lär han ha sjungit The Diablos »Adios, My Desert Love« som gruppen gjort 1954, på sin debutsingel för Fortune. Den här singeln gjordes ett år senare och är en både vacker och bedövande sorglig bluesballad, med pockande rock’n’roll-piano i bakgrunden och Strongs överjordiska stämma i ohotad centrumposition. Smokey måste ha älskat den. Året efter tvingades Strong göra militärtjänst och när han två år senare kom därifrån var han beroende av både sprit och droger. Hans missbruk gjorde honom ofta hopplös att jobba med, men Devora Brown kunde ändå aldrig släppa taget om honom. En av hennes käraste minnessaker lär ha varit den skuldsedel på vilken Strong under sin namnteckning plitade ner orden »I’m going to stay with you forever«. Naturligtvis betalade han aldrig tillbaka pengarna han lånat.

Nathaniel Mayer & The Fabulous Twilights:
Village of Love
Fortune 545

Nathaniel Mayer var ännu en talang som slutade sina dagar i rännstenen. Av det tjugotal spår han gjorde för Fortune så är den skramligt suggestiva, lokala hiten »Village of Love« från 1962 det fräckaste, inte minst för att den än en gång sätter fingret på paret Browns underbara produktionsmetoder. När det mot slutet av inspelningen låter som om gruppens bassångare plötsligt snubblar en halv meter närmare mikrofonen, var det i själva verket Devora som i stundens hetta helt enkelt höjde inspelningsnivån på just den mikrofonen!

Robert Richard:
Stolen Property
Fortune 3012

En oemotståndlig vad-fan-är-det-som-händer?-blues från 1956. »The joker stole my woman… and all my suits too«. Upplösningen är humoristisk, men inte förrän det har viftats med en och annan pistol.

Dr Ross & The Orbits:
Cat Squirrel
Fortune 857

Dr Ross var ett enmansband — han sjöng och spelade munspel, trummor och gitarr — som spelat in för Sam Phillips i Memphis i början på femtiotalet. 1959 gjorde han den här massivt medryckande bluesen för Fortune. Han för massor av oväsen, men hans oborstade vildhet kanaliseras i en manisk rytm som driver låten framåt. Cream uppskattade singelns effektiva rytmik och gjorde en cover i mitten av sextiotalet, men Ross rör upp betydligt mer damm, utan att ens koppla på elektriciteten.

The Earthquakes:
This Is Really Real
Fortune 538

»Come back home… before it’s too late… baby, I need you«. Garage-doo wop av dess mest desperata, mest hjärtslitande slag. Man tvivlar inte ett ögonblick på den lätt hese ledsångaren när han går ner på knäna och försäkrar att »this is real… this is real… this is really, really real«.

The Royal Jokers:
I Don’t Like You That Much
Fortune 840

En tungt drivande, aggressivt bluesig sak, inte ett dugg romantisk. »You know I don’t like you that much… to be letting you get so smart«. Hade jag varit kvinnan han tilltalar så hade jag letat efter utgången. Snabbt. Och omedelbart flyttat till nya kvarter. »Cause if I see you with a man… I’m gonna ring your bell«. Symboliken är möjligen dimmig, men inte mindre obehaglig för det.


Lennart Persson

Postat i:Lennart Persson, POP vol 2 #8, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: