Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #8:2] Kelly Willis

Kelly Willis— På scenen kanske jag framstår som en vild kvinna, men så fort jag kommer ner från den är jag en rädd liten flicka.

Ändå ryckte Kelly Willis de halvfärdiga tejperna till sitt nya album — utmärkta »What I Deserve« [Ryko] — ur händerna på en producent hon inte kunde samarbeta med och åkte hem till Austin.

— Det var inte så populärt, han blev oerhört arg. Samtidigt kände jag att den tid när jag aldrig kunde säga ifrån var över. Jag var trött på att bara göra vad andra sa till mig. Och jag kunde inte ta hänsyn till att den insikten kom i ett ömtåligt läge.

Det är mer än fem år sedan hennes förra album och på vägen mot det nya skrev Willis kontrakt med ett nytt bolag, bara för att kort tid därefter få sparken samtidigt med den person som gett henne kontraktet. De inspelningar hon hann göra tillsammans med bland andra Son Volt och 16 Horsepower nådde aldrig längre än till ett minialbum, som knappt hann ut i affärerna förrän det drogs in.

— Det är klart att man bränner sig på sådant. Fast det gjorde mig bara ännu mer övertygad om att jag den här gången inte ville vara utlämnad till vad ett skivbolag eventuellt hade för planer med mig, den här gången ville jag styra allting själv.

Det kunde hon göra eftersom engelsmannen Geoff Travis, en gång ägare till skivbolaget Rough Trade och inflytelserik talangspårare, lovat finansiera hela inspelningen. Innan man ens talat med något skivbolag. Willis, som för några år sedan valdes till en av världens femtio vackraste människor av tidningen People, har en rätt negativ bild av den nya countryindustrins fixering vid utseende och image.

— Vi var tvungna att leta reda på ett skivbolag som inte nödvändigt skulle tvinga in mig in bland de andra Nashvilledockorna.

— Jag älskar country, men folk i branschen tycker tydligen inte att jag passar in i mönstret. Fast på mitt förra album hade jag flera låtar som min dåvarande och min nuvarande man skrev tillsammans. Det om något borde väl kvalificera mig som countrysångerska…


Lennart Persson

Postat i:Lennart Persson, POP vol 2 #8, ,

Kommentera

Kategorier

