Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #8:2] Damien Jurado

Damien Jurado

En av årets absolut bästa låtar, öppningsspåret »Ohio« på Damien Jurados »Rehearsals For Departure« [SubPop], är egentligen ett misslyckande. Det berättar Jurado när jag ringer honom mitt i maten i Seattle.

— Jag körde fast med den, hade ingen aning om vad mer jag skulle berätta. Så tog jag tid och upptäckte att den redan var drygt tre minuter, och då bestämde jag mig för att den var slut. Det är därför den slutar lite abrupt, säger han mellan tuggorna.

Han har precis kommit hem från en turné och under den har just »Ohio« varit föremål för det största intresset.

— Det är jättemånga som frågat vad som hände sedan. Jag vet inte! Måste man veta det? Är det inte roligare när så mycket som möjligt lämnas till den egna fantasin?

Jag säger att den och flera av hans andra texter påminner en del om Raymond Carvers noveller, just i det att man alltid kommer in mitt i ett skeende, utan början och slut — bara korta tvärsnitt ur människors liv. Damien blir glad. Carver är en stor influens. Leonard Cohen en annan.

— Jag ser mig i första hand som en historieberättare. Musiken kommer på köpet. Jag är inte särskilt bra på att spela gitarr — inte som Paul Simon eller Elliott Smith. Min grej är att skriva och sjunga.

Hans sånger skiljer sig en del från merparten av den moderna singer/songwriter/lo fi-scenen genom att inte vara det minsta egocentriska. Jurados styrka är att iaktta och fånga människor på väg — som flickan i »Ohio« — inte att älta den egna misären.

— På nya plattan finns bara en sång som handlar om mig, »Curbside«, och den är bara med för att skivbolaget tjatade så. Jag spelar den aldrig live.

— Jag tycker att det finns tillräckligt många låtskrivare som bara gråter om sitt eget öde. Men det finns nästan ingen som skriver om hur andra människor mår, i varje fall inte i den här genren. Det är väl bara i hip hopen den traditionen — som ju i grunden är en gammal folkmusiktradition — finns bevarad i dag, eller hur?

Han beskriver sig själv som nästan tvångsmässig låtskrivare.

— Det är en naturlig impuls. Om jag blir hungrig så försöker jag hitta något att äta; om jag ser något så skriver jag en sång om det. Det kommer mer eller mindre automatiskt.

Detta har resulterat i två saker: dels att SubPop sagt okej till att han ger ut en del material på andra bolag, eftersom han är överproduktiv (det är alltså anledningen till att det kom en EP på lilla Made In Mexico häromåret), dels att hans fru håller på att få ett sammanbrott.

— Ofta när vi är ute går jag iväg till närmaste telefonkiosk och ringer hem till telefonsvararen och läser in några rader eller en halv låttext. Hon börjar bli lätt irriterad på det…

Jurados senaste album (hans andra, om man inte räknar en hemmainspelad kassett från 1994) är producerat av Sverigevännen Ken Stringfellow och är ett stort lyft jämfört med debuten »Waters Ave S«, både låtmässigt och produktionsmässigt.

— Vi var tidigt överens om att vi ville göra en folkplatta; nästan helt akustisk. Som Simon & Garfunkels »Parsley, Sage, Rosemary and Thyme« eller Nick Drakes »Bryter Layter«. Ken spelar elgitarr på en låt, det är allt. Och den blev också mycket intimare än förra plattan.

Damien är en stor folkfantast (»fast på senaste turnén lyssnade jag bara på Hendrix och Metallica…«) och slänger ofta in en och annan låt av Dock Boggs, The Carter Family eller Clarence Ashley bland sitt eget material.

I mitten av maj tvingades han i sista stund ställa in en Europaturné, men räknar med att komma hit i augusti.

— Jag hoppas på Europa. Här i USA är jag en varken-eller-artist. Jag är inte tillräckligt alternativ för indieklicken och inte tillräckligt slick för den mognare publiken. Ni är väl inte lika fyrkantiga, eller hur?


Martin Jönsson

Postat i:Martin Jönsson, POP vol 2 #8, ,

Kommentera

Kategorier

