Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #8:2] Kool Keith

Kool Keith

»Racist that sucker was/Simple and plain/Motherfuck him and John Wayne«, rappade Public Enemy om Elvis Presley för tio år sedan. Sedan dess har The King inte haft någon större betydelse för hip hop. Kanske kommer Keith Thornton, mannen med lika många alias i garderoben som sneakers, att bryta trenden när han presenterar sitt nya alter ego Black Elvis.

— Han har lika vackert hår som Elvis. Men han är svart. Och cool. Så fort han kliver in i ett rum blir alla tysta, de ser att han är en legend, säger Keith.

— Den vite Elvis hade en tvillingbror som dog vid födseln. Black Elvis halvbror överlevde och blev massmördaren Dr. Doom. Han är en galen snubbe som kör runt i en Dodge Plymouth och har en massa rått kött hemma i frysen. Elvis och Doom ser precis likadana ut, så man vet aldrig vem som är vem.

Keith har spelat in ett helt album som Black Elvis. Columbia skulle ha gett ut det i fjol, men skivan blev kraftigt försenad och Keiths album som Dr. Doom, »First Come, First Served« [Copasetik/Goldhead], hann dyka upp i våras. Liksom hans förra album »Sex Style« är Doom-skivan inspelad i producenten Kut Masta Kurts sovrum i Santa Monica. Den har lika bisarra beats och lika förvirrade texter om råttburgare, psykofarmaka och petting med babianer.

— Jag köpte min svarta gummiperuk på Halloween. Samtidigt skaffade jag en blond peruk som jag tar på mig för att bli rockproducenten Platinum Rich. Nu har jag fyra-fem stycken. Men jag trivs bäst i den svarta, berättar Keith.

— Många begriper inte varför jag har så många olika identiteter. De tror att jag sysslar med någon sorts teater. Men Black Elvis, Dr Doom, Reverend Tom och alla de andra figurerna representerar sidor av mig själv som jag ser i spegeln varje dag. En del rappare säger att de är på riktigt eftersom de är likadana hela tiden. Men alla förändras. Alla har en Dr. Doom inombords.

— Fast ibland känner jag mig som Elefantmannen. Fansen förväntar sig att jag ska vara konstig hela tiden. De accepterar inte att jag ibland vill vara en vanlig kille som käkar pizza. De tror att jag äter döda hajar. Jag har gjort en låt om det som heter »Leave Me Alone« där jag förklarar att jag har två armar och två ben, precis som alla andra. Det är bara min hjärna som är annorlunda.

Keith låter upphetsad trots att klockan är fem på morgonen i Los Angeles. Hans manager har tvingat upp honom i ottan för att spela in en reklamfilm för Sprite och han sitter i en trailer med sin mobiltelefon.

— Jag är väldigt intresserad av film och foto, säger han. Särskilt av att fotografera vackra kvinnor. Jag behöver inte ens leta efter dem, de kommer till mig automatiskt när de ser att jag är en gentleman.

— Keith är en dåre, kontrar Kut Masta Kurt. Han gillar bara porrfilmer och hans favoritskådespelerska heter Janet Jack-Me. Han brukar komma förbi studion och visa bilder av sig själv i tangafillingar. Det är skitjobbigt.

Keith anser sig vara en sådan kvinnokarl att han nyligen publicerade sin första sex- och samlevnadskrönika i hip hop-tidningen Stress. När jag frågar honom om han har några relationsråd säger han att jag borde köpa en mantel.

— Kvinnor gillar sånt. Ta på dig en mantel eller en Zorro-mask. Det viktiga är att göra ovanliga saker, som att åka till Victoria’s Secret och köpa underkläder. Eller besöka ett massageinstitut. Det är också viktigt att vara cool. Elvis förstod det när han sjöng »All Shook Up«. Även om man blir alldeles skakig måste man ta det coolt.


Dr Dooms album »First Come, First Served« är ute nu. Black Elvis debutalbum »Lost in Space«, med gästartister som Sadat X och Roger Troutman, släpps i höst. Keith arbetar också med The Analogue Brothers, ett nytt band bestående av honom själv (som Keith Korg), Mark Moog (hans kusin), Silver Synth (alias Black Silver som medverkar på Black Elvis-albumet) och Ice Oscillator (mer känd som Ice-T).


Fredrik Strage

Postat i:Fredrik Strage, POP vol 2 #8, , , ,

Kommentera

Kategorier

