Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #7:2] Album: THE THIRD EYE FOUNDATION – You Guys Kill Me

THE THIRD EYE FOUNDATION

You Guys Kill Me

Domino/MNW

»Ghost«, The Third Eye Foundations förra album, anser jag fortfarande vara »en näst intill perfekt syntes av drum’n’bass och My Bloody Valentines mest extrema frekvenser«, som jag skrev i POP #23. Och vart tar en artist vägen efter en sådan skiva? Personligen trodde jag att Matt Elliot skulle gå ett steg längre, att oljudet skulle ta över helt, att »You Guys Kill Me« skulle vara så högljudd att den blev olyssningsbar. Men redan ett par sekunder in i den inledande »A Galaxy of Scars« möts jag av ett bossanova-beat och en återanvänd österländsk ambulans-loop från The Third Eye Foundations debutskiva »Semtex«. Någon minut senare introduceras domedagsstråkar.

Den största skillnaden mellan »You Guys Kill Me« och »Ghost« är främst hur låtarna rör sig. Bossanova-beat eller kollapsande breakbeats, det gör det samma. Det känns alltid som de kommer emot en. Om »Ghost« lyckades få mig att känna mig instängd i ett spökhus jagar »You Guys Kill Me« mig nedför mörka, regnvåta gränder.

Elliot använder också sina ljud på nya sätt, ofta inte lika påträngande. Men eftersom han numera är en mästare på att skruva och överlappa dem betyder det att de dyker upp ur högtalarna lika hotfulla som tidigare.

Johan Jacobsson

Postat i:Album vol 2 #7, Betyg 08, Johan Jacobsson, ,

Kommentera

Kategorier

