Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #7:2] Album: WHITNEY HOUSTON – My Love Is Your Love

WHITNEY HOUSTON

My Love Is Your Love

Arista/BMG

1998 är nästan slut. Nittiotalet är snart över och jag sitter med den vackraste soulmusik jag hört i hela mitt trettioettåriga liv i CD-spelaren. I alla fall känns det så.

Det finns de som påstår att soulmusiken gick i graven den natten Otis Redding dog och det finns de som tror att den bästa soulmusiken bara finns på dammiga singlar.

Jag vill tro att de har fel, men ofta, alldeles för ofta, så håller jag med dem. Åtminstone om det där med dammiga singlar.

Men då hade jag inte hört titelspåret på Whitney Houstons första riktiga album på åtta år.

För mycket bättre än så här blir det inte.

Det är så fulländat in i minsta detalj. Det är löst och ledigt och groovy och modernt och samtidigt uråldrigt och sentimentalt och som ni märker räcker inte orden riktigt till just nu.

Det är The Fugees Wyclef Jean som skrivit och producerat och det är Whitney Houston som sjunger. Låten heter »My Love Is Your Love« och det är så vackert att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

»If tomorrow is judgement day/And I’m standing on the front line/And the Lord asks me what I did with my life/I’ll say I spent it with you«.

Texten om kärleken som är starkare än något annat är så vacker, så vacker. Det är lika stort som någonsin John Lennons »Grow Old With Me«, The Beach Boys »Forever« eller vad som helst med Aretha eller Smokey eller Al Green eller The Isley Brothers eller… äh, jag skulle kunna fortsätta i evighet utan att göra »My Love Is Your Love« rättvisa.

»If I lose my fame and fortune/And I’m homeless in the streets/ And I’m sleeping in Grand Cantral Station/But it’s OK if you’re sleeping with me«.

Med en melodi som är den renaste gospel, en text som likt alla Whitneys bästa sånger andas lika mycket svart soul som vit country och så Wyclefs mästerliga produktion är »My Love Is Your Love« den sång som slutgiltigt skriver in både Whitney, Wyclef och The Fugees i The Rock’n’Roll Hall Of Fame jämte Aretha Franklin, Holland-Dozier-Holland och Willie Mitchell.

»As the years they pass us by/We stay young through each others eyes/And no matter how old we get/It’s OK as long as I got you«.

»My Love Is Your Love« är den tredje låten på albumet med samma namn och trots att jag spelat »My Love Is Your Love« ett hundratal gånger bara det senaste dygnet har jag bara hört de övriga tretton låtarna en eller två gånger. Jag behöver dem inte, inte ens Lauryn Hills skräddarsydda uppdatering av Stevie Wonders »I Was Made to Love Him« behöver jag, inte heller »If I Told You That« — Rodney Jenkins karbonkopia på sin egen »The Boy Is Mine« — eller samarbeten med Missy Elliott och Babyface eller någon av alla de obligatoriskt uppblåsta Disney-balladerna, eftersom ingen av dem ens kommer i närheten av de Dolly Parton- och Sam Dees-skrivna ballader hon tidigare spelat in.

Så jag fortsätter lyssna på »My Love Is Your Love« i all evighet och ber en stilla bön i kväll att den släpps på singel. Den som inte smälter av »My Love Is Your Love« har aldrig älskat, den som inte får gåshud över hela kroppen behöver professionell hjälp, bara den som inte vågar tro och hoppas att det finns en kärlek så stark att den fortsätter i livet efter detta ska kanske lyssna på något annat och exakt där tog orden slut igen.

»If I should die this very day/Don’t cry ’cause on earth we wasn’t meant to stay/and no matter what people say/I’ll be waiting for you after judgement day/’Cause your love is my love/My love is your love/And it would take an eternity to break us«.

Andres Lokko

Postat i:Album vol 2 #7, Andres Lokko, Betyg 06, ,

Kommentera

Kategorier

