Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #7:2] Josh Haden, Spain

Josh Haden, SpainJosh Haden startade bandet Spain efter att ha blivit lämnad av sin flickvän. På debutalbumet »The Blue Moods of Spain« gjorde kvartetten en moloken och långsam blues. Nu har de spelat in uppföljaren i Stockholm tillsammans med producenten Johan Kugelberg. På skivan medverkar också gitarristen Björn Olsson, tidigare i Soundtrack Of Our Lives, och pianisten Esbjörn Svensson. Joshs pappa är jazzbasisten Charlie Haden.

Bill Evans Trio »Gloria’s Step«

— En av de vackraste kärlekslåtarna någonsin. Valstakten gör den speciell och Bill Evans pianospel är helt lyriskt.

The Minutemen »If Reagan Played Disco«

— De hade en respektlös attityd som jag själv strävar efter, ett befriande sätt att ignorera allt som har med musikgenrer, branschsnack och hitsinglar att göra. Och de var alldeles för konstiga för att punketablissemanget skulle acceptera dem.

Samuel Barber »Adagio For Strings«

— Varje gång jag är med om något omstörtande, i synnerhet om jag blir riktigt deprimerad, så nästlar sig Barbers »Adagio For Strings« in i mitt liv utan att jag vet hur. Plötsligt hör jag de där fantastiskt vackra stråkarna på radio, i TV eller i en skivaffär någonstans. Och de gör mig alltid så löjligt sentimental.

Fleetwood Mac »Dreams«

— Perfekt poplåt som beskriver hur hopplöst det kan vara att hålla ihop ett förhållande. Min pappa gav mig skivan när jag gick i sexan. Jag minns att jag tyckte att de sjöng snyggt.

Joy Division »Love Will Tear Us Apart«

— De är viktigare än någonsin nu när så många artister säger att de mår dåligt och använder lidande för att sälja skivor. Joy Divisions låtar är aldrig självömkande eller deprimerande. Det är musik som försöker må bra.


Fredrik Strage

Postat i:Fredrik Strage, POP vol 2 #7, , , ,

One Response

  1. […] Naté / Speedo, Rocket From The Crypt / Blondie / Merzbow / Charlotte Hatherley, Ash / Josh Haden, Spain / The Original Harmony Ridge Creek […]

Kommentera

Kategorier

