Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #7:2] Charlotte Hatherley, Ash

Charlotte Hatherley, AshCharlotte Hatherley är 19 år och gitarrist i Ash. Hon hade knappt hört det irländska bandet när sångaren Tim Wheeler frågade om hon ville bli medlem. Men när han spelade upp en demoversion av »A Life Less Ordinary« fattade hon att de inte var några mesar. Deras senaste album heter »Nu-Clear Sounds«.

David Bowie »Ashes to Ashes«

— Det var han som fick mig att inse att popmusik var viktigt. När jag såg honom på TV kändes det som om han skulle kunna sträcka ut en hand genom bildskärmen och dra in mig. Jag gick till biblioteket och lyssnade på alla hans skivor. »Ashes to Ashes« hade så märkliga syntljud och texten var otäck, särskilt det där om att Major Tom hade blivit knarkare.

The Pixies »Debaser«

— Deras gitarrer har influerat mig mer än något annat. Inget annat band kan spela så dynamiskt och disharmoniskt samtidigt. Inte ens Sonic Youth. Jag var sexton när jag hörde Pixies första gången och det räckte för att jag skulle starta mitt första band Night Nurse.

Vangelis »Love Theme«

— Hela soundtracket till »Blade Runner« är toppen men just det stycket kan jag lyssna på hur många gånger som helst. Det finns ingen bättre musik att sova till.

Nirvana »Drain You«

— Briljant rocklåt. Jag spelar den på löjligt hög volym.

The Au Pairs »Dear John«

— De var ett fantastiskt riot grrrl-band med många lesbiska fans. De sjunger ofta om arga kvinnor och den här är utformad som ett brev till en pojkvän som sångerskan vill dumpa. Den är nästan lite sorglig, inte alls som deras låtar om att kvinnor behöver orgasmer.


Fredrik Strage

Postat i:Fredrik Strage, POP vol 2 #7, , , ,

One Response

  1. […] Naté / Speedo, Rocket From The Crypt / Blondie / Merzbow / Charlotte Hatherley, Ash / Josh Haden, Spain / The Original Harmony Ridge Creek […]

Kommentera

Kategorier

