Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #7:2] Ultra Naté

Ultra NatéUltra Naté är housediva från Baltimore och döptes efter sin mors favoritparfym. Gaypubliken har älskat henne sedan slutet av åttiotalet (inte minst klubbfavoriten »10.000 Screaming Faggots«) men det var inte förrän i fjol som hon nådde diskotek över hela världen med superhiten »Free«. Ultra är aktuell med albumet »Situation: Citical« och i filmen »54« där hon har en biroll och sjunger det vackra ledmotivet »If You Could Read My Mind« tillsammans med Amber och Jocelyn Enriquez.

Brainstorm »Loving Is Really My Game«

— Det var den första discolåt jag dansade till som barn. Det rycker i benen bara jag hör introt.

Ten City »Devotion«

— Varje gång jag hör den tänker jag på de de första riktiga houseklubbarna jag gick till i mitten av åttiotalet. När de går upp i falsett i refrängen blir jag alldeles knäckt. Jag vill alltid höra den när jag hamnar på Joe Claussells klubb Body & Soul i New York.

Chaka Khan »Clouds«

— Jag älskade henne som barn och jag älskar henne fortfarande. Det är imponerande att hon klarat sig igenom så många år av skivbolagstrassel. Och fascinerande att en så stor röst kan rymmas i hennes lilla kropp.

Culture Club »Do You Really Want to Hurt Me?«

— Den första låt jag någonsin sjöng inför publik var Culture Clubs »Mistake No. 3« från »Waking Up With the House on Fire«. Det var i high school och Boy George var Gud. För ett par år sedan dök han upp på en av mina spelningar och vi har varit vänner sedan dess. Han är en underskattad sångare.

Marvin Gaye »Here My Dear«

— Oh man, det har aldrig funnits en råare och mer innerlig sångare. Hela albumet »Here My Dear« är underbart, kanske mest på grund av att det är en skilsmässoskiva där han tar avsked från sin fru. Han är så ofattbart ledsen.


Fredrik Strage

Postat i:Fredrik Strage, POP vol 2 #7, , ,

One Response

Kommentera

Kategorier

