Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #7:2] Bobby Conn

Bobby Conn

En råkall lördagskväll, ett loft i Stoke Newington i norra London. En man i Prince-storlek, med mörk pottfrisyr och vit sparkdräkt hänger i knävecken från en bjälke i taket och sjunger: »You’re never gonna’ get ahead, by giving head to the man. God knows I have tried«. Det är Bobby Conn, och han borde verkligen veta. Större delen av sitt liv har han kämpat i motvind. De senaste åren har saker och ting dock börjat gå bra. Lite synd bara att jordens undergång är nära.

Bobby Conn är antingen ett snille eller en kvalificerad tokskalle. Denne miniamerikan från Chicago har suttit i fängelse för bedrägeri och påstår utan att så mycket som blinka att han är Antikrist och att världen kommer att gå under den 13 juni år 2000.

— Jag har full förståelse för att folk tror att jag driver med dem eller att jag är galen. Det är naturligt att tro att mitt prat om Antikrist är en gimmick. Men det är en paranoia jag har haft hela mitt vuxna liv och nu är jag säker på att den är sann.

Man kan självklart välja att ignorera Bobby Conns prat om Antikrist och alla de teorier och tankar han har om pengar och världens undergång. I stället kan man koncentrera sig på hans musik, en surrealistisk mix av glam, pop, rock, blues och vaudeville. Abstrakt, experimentell musik står sida vid sida med låtar så lättgnolade att de slår självaste Beck på fingrarna.

— Jag växte upp med punk och Simon & Garfunkel och har väl plockat åt mig de bästa bitarna. Många som hör min musik har problem med att låtarna är så olika. De rockiga låtarna är för rockiga för många tjejer och de mer eftertänksamma låtarna är för bögiga för vissa grabbar.

1997 kom Bobby Conns självbetitlade debutalbum och han har precis släppt uppföljaren, »Rise Up«, producerad av Jim O’Rourke från Gastr del Sol.

— Jag beundrar artister som Sammy Davis Jr, Dean Martin och Michael Jackson. De riktiga underhållarna och showmännen. Det är det stadiet jag vill uppnå.


Jenny Bergqvist

Postat i:Jenny Bergqvist, POP vol 2 #7, ,

Kommentera

Kategorier

