Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #6:2] Album: THE STRIKE BOYS – Selected Funks

THE STRIKE BOYS

Selected Funks

Nuax/import

Någon berättade en gång för mig att funken kommer från Düsseldorf. Han glömde att nämna att det kommer en del psykotisk electro från Nürnberg också.

Den psykotiska electroduon från Nürnberg kallar sig för The Strike Boys. Dess två medlemmar heter Martin Kaiser och Tommy Yamaha. Och än ert gång har Daft Punk varit en stor inspirationskälla. För dansmusiken utanför den engelskspråkiga världen verkar Daft Punks framgångar med »Homework« ha satt igång en smärre revolution. Daft Punk visade att det med lite fantasi och en schyst hockeyfrippa gick alldeles utmärkt att spöa amerikaner och engelsmän på deras egen planhalva, så länge man låter bli att öppna käften. Och den franska hybriden av electro, house, humor och Stora Trummor har definitivt smittat av sig på The Strike Boys.

Visst gjordes det instrumental dansmusik i Tyskland, och inte minst i Sverige, innan Daft Punk, men det var inte möjligt att göra det med en lika hög profil som i dag, det fanns helt enkelt inget större intresse från vare sig skivbolag eller publik.

The Strike Boys debutalbum är inte där uppe med Daft Punk, men innehåller ändå en del glimrande kaxig dansmusik, med kommande singeln »Jet Set« som största utropstecken. Det är också det spår som påminner mest om just Daft Punk. Och varför inte? Efter Thomas Bangalters megahit med Stardusts »Music Sounds Better With You« har det utlovats ett helt album från Stardust, så om det ens kommer ett andra Daft Punk-album är det ingen som vet.

Precis som i Daft Punks och Stardusts fall är det egentligen obegripligt att tyska män med efternamn som Kaiser och Yamaha lyckas göra så funkig dansmusik och till på köpet spela in den i Nürnberg.

Mitt exemplar av skivan är en tysk import-CD som redan är utgången, men när du läser det här har Strike Boys just skrivit kontrakt med engelska Wall Of Sound som i dagarna gett ut »Selected Funks« med tre nyinspelade bonusspår.

Att det är just Wall Of Sound som tagit sig an The Strike Boys är ganska logiskt. Speciellt på »The Rhyme«, den första singeln från albumet, hörs det hur Kaiser och Yamaha är samma skolas barn som de flesta av Wall Of Sounds brittiska artister. De har sina rötter lika mycket i electro och techno som i trasig punkrock och de samplar gärna MC Tunes »The Only Rhyme That Bites«.

Men Strike Boys har överlag dragit ner volymen på de allra största trummorna som man hittills förknippat med Wall Of Sound och gett hela genren — och Mark Jones skivetikett i synnerhet — den injektion av ren funk som den redan fått vänta lite för länge på.

Andres Lokko

Postat i:Album vol 2 #6, Andres Lokko, Betyg 06, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: