Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #6:2] Album: MUDHONEY – Tomorrow Hit Today

MUDHONEY

Tomorrow Hit Today

Reprise/Warner

Jim Dickinson.

Ett av dessa mytomspunna kultnamn som gärna fladdrar förbi när unga män med äldre musiksmak ska pricka in sina udda favoriter och visa upp rara klassiker från skivhyllan. Och visst, denne grånande producent, gitarrist, pianist, sångare har något visst, något eget som gör att det mesta — men dock inte allt — han rör vid blir guld; om inte försäljningsmässigt, så i alla fall kvalitativt.

Det kände redan Keith Richards när han bad den då okände Memphis-musikern att spela piano på »Wild Horses« för snart 30 år sedan. Och det kände Ry Cooder. Och Panther Bums, Big Star, Replacements…

Och Seattlebandet Mudhoney, som på sitt nya album för första gången plockat in en producent som inte tillhör gänget från hemstaden.

»Tomorrow Hit Today« (jo, den heter just så, utan något s som i »Hits«) visar två saker: att Jim Dickinson kan inympa sin stil i det material som läggs för hans fötter, men också att det inte är allt som blir bra. Magin kommer inte av sig själv bara för att Jim Dickinson öppnar dörren; det är inte som att sätta sig på ett plan och vips hamna på någon sylta i Memphis utkanter.

Detta är inte heller någon entydig sydstatstripp för Mudhoney. De står fortfarande fast rotade i Seattles musikscen, trots att det egentligen inte finns så mycket kvar av det gamla grungeväldet från det sena åttiotalet.

Mudhoney kör på, med fullmatade fuzzgitarrer och bullrig bas och kantiga kaggar. Som i den trista, stereotypa öppningslåten »A Thousand Forms of Mind«, eller i den lika sega avslutningen »Beneath the Valley of the Underdog«, som ska vara en hyllning till bland annat jazzlegenden Charles Mingus. Tur att han inte får höra den.

Här, liksom på ett par andra ställen, visar Mudhoney att de inte är mycket mer än ett gäng B-grungare, som försöker spela slarvig hårdrock och hålla sin cred som tunga indiehjältar i uppblåst skick.

Men Jim Dickinson har haft ett bra inflytande på kvartetten. »Han var en bättre lyssnare«, är gitarristen Steve Turners förklaring till varför det fungerade så bra mellan band och producent. Men snarare var det Mudhoney som lyssnade. Och lärde. Och fick se sin ganska fyrkantiga ljudbild spricka upp och bli mer mångdimensionell, mer spännande.

Det kan röra sig om små saker, som den fräcka, framfusiga slidegitarren i »I Have to Laugh«, eller stora, omfattande ingrepp, som i »Try to Be Kind«; funkig, svettig boogie med bred dialekt och yviga, nästan druckna gester. Eller »This Is the Life«, som inte är mycket mer än en fernissatunn maskering av Bo Diddleys »Who Do You Love«, där »47 miles of barbed wire« har blivit »40 million miles of stripmails«.

En annan pärla där Dickinson uppenbarligen fått styra och ställa rätt mycket efter eget huvud i kontrollrummet är dråpliga »Oblivion«, vars första vers är värd varenda krona som CD:n kostar: »She rolled up from the bar with a Kahlua and cream/Backed up her wheelchair by the karaoke machine/ Closed her eyes and sang >Dancing Queen</She sang the shit out of >Dancing Queen<«.

En sann historia, enligt kompositören Mark Arm.

Mötet mellan syd och norr har onekligen burit frukt här. Mudhoney, som under senare år haft allt svårare att borsta bort dammet från axlarna, lever upp som aldrig förr. Och Jim Dickinson får visa att hans trollspö fungerar ännu en gång.

Om tio år kommer säkert någon ung man med äldre musiksmak att plocka fram »Tomorrow Hit Today« och föreläsa om Jim Dickinsons storhet och betydelse för rockmusikens utveckling och bevarandet av gamla primitiva musikvärderingar från Memphis östsida. Kanske han sätter på »Real Low Vibe«. Det borde han göra. Ni med.

Micke Widell

Postat i:Album vol 2 #6, Betyg 07, Micke Widell, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: