Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #6:2] Album: ALL-4-ONE – On and on

ALL-4-ONE

On and on

Atlantic/Warner

Skälet till att jag var en av alla miljontals människor som föll för All-4-Ones supersmörsång »I Swear« 1994 (rockhistoriens tredje mest sålda singel) kan låta pinsamt i dag. Men faktum är att jag tyckte mig höra — och skratta inte nu — »doo-wopens framtid« i A11-4-One. Jag var inne i min djupaste doo-wop-period och hade bedårats av All-4-Ones debutsingel några månader tidigare, en entusiastisk cover på The Tymes »So Much in Love« från 1963.

Jag tycker fortfarande att All-4-One trampat upp en helt egen stig vid sidan av R&B-vokalgruppernas allmänna väg. Deras sätt att harmonisera, avståndet mellan deras stämmor, bredden mellan bas och falsett, är verkligen doo-wop. Men deras förra album var en ganska odräglig julskiva, och deras nya, fjärde CD visar först och främst att jag hade fullständigt fel om deras doo-wop-kapacitet. Efter en hemsk inledning där Nile Rodgers försökt producera Chic-house åt dem i »Keep It Going On« följer just en acapella-doo-wop, »One Summer Night«, och den är skrattretande kass i gränslandet mellan The Darts och Boppers; i synnerhet jämfört med hur Paul Simon visat vad man faktiskt fortfarande kan göra med doo-wop.

Och här finns fler stolligheter, som en hårdrocklåt baserad på Yes »Owner of a Lonely Heart«.

Det sjuka är att spår 3-8, sex låtar i rad, är lysande: »I Will Be Right Here«, »I Cross My Heart« (av Baker/Myers som också skrev »I Swear«), »Smile Like Mona Lisa«, »No Doubt«, »I Will Be Right Here« (den obligatoriska Dianne Warren-låten och David Foster-produktionen) samt »Time to Come Home«. Jag brukar gilla alla de engelska pojkgruppernas snygga soulpophits, men när man hör All-4-One göra samma grej känner man skillnaden; att det är i USA den äkta traditionen finns.

När de är som sämst verkar All-4-One sakna skam i kroppen. Som bäst förvaltar de ett amerikanskt poparv, från Motown och Brill Building.

Kjell Häglund

Postat i:Album vol 2 #6, Betyg 04, Kjell Häglund, ,

Kommentera

Kategorier

