Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #5:2] Norman Blake

Norman BlakeSångare och låtskrivare i det alltid lika trevliga Glasgow-bandet Teenage Fanclub. På soundtracket till den kommande glamrockfilmen »Velvet Goldmine« gör de en cover av New York Dolls »Personality Crisis« tillsammans med Donna Matthews från Elastica.

— Jag var ett gigantiskt Orange Juice-fan. Jag såg dem fem-sex gånger 1980, när jag var femton år, och köpte alla skivorna. Förutom deras första singel »Falling and Laughing« som jag hittade på en skivbörs i Stockholm sommaren 1992. Det var ett av mitt livs stora ögonblick.

— Postcard Records gjorde så att banden i Glasgow inte längre behövde åka till London för att bli framgångsrika. Tidigare hade band som Simple Minds skämts över att inte komma från storstan. Alan Home hade sitt lilla kontor i Glasgows West End och han brydde sig inte ett dugg om vad musiktidningarna skrev om honom. Han gjorde bara sin grej.

— I början av åttiotalet var folk fortfarande fast i postpunken och allt som gjorts innan 1977 ansågs vara skit. Orange Juice och Postcard förändrade den attityden och visade att det fanns massor av fantastisk sextiotalsmusik. Att upptäcka Love, The Byrds, Neil Young, 13th Floor Elevators var enormt för mig som bara lyssnat på The Clash.

— Förmodligen skulle Teenage Fanclub ha blivit ett Postcard-band om vi bildats tidigare. Varje gång jag ser Edwyn Collins uppträda minns jag hur mycket han betytt för mig. Han är en mästare på att få publiken på gott humör. Jag hoppas att vårt band utstrålar samma vänlighet.


Fredrik Strage & Andres Lokko

Postat i:Andres Lokko, Fredrik Strage, POP vol 2 #5, , , , ,

One Response

  1. […] / Bobby Gillespie / Edwyn Collins / Roddy Frame / Kevin Pearce / Lloyd Cole / Norman Blake / The Happy Family / The Jesus And Mary […]

Kommentera

Kategorier

