Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #5:2] Lloyd Cole

Lloyd ColeLloyd Cole är sedan flera år bosatt i New York. Matt Johnson från The The hyr ett rum i Lloyds lägenhet. På sin fritid spelar han på småklubbar i East Village med kvartetten The Negatives och planerar under 1998 att släppa en singelsamling tätt följd av ett nytt soloalbum.

— The Commotions var ju aldrig en del av Postcard-scenen. Vi gick på en del av deras partyn, men deras lilla värld var väldigt incestuös. Och de var måttligt förtjusta i »outsiders«.

— Edwyn och Alan hatade The Commotions över allt annat eftersom »Perfect Skin« fick all den framgång de hade trott att Orange Juice skulle få med »What Prescence«. Men det hela var väldigt motsägelsefullt, The Commotions hade aldrig existerat om det inte varit för Postcard och, i något mindre utsträckning, Fast Records och Pop Aural.

— Det främsta skälet till att Edwyn avskydde mig var att jag var den enda personen i Glasgow som visste lika mycket om Staple Singers som han. Vi snodde basgångar från exakt samma skivor.

— Det hände så oerhört mycket i Glasgow i början av åttiotalet. Den som inte var konstnär, författare eller med i ett band hade nog inga vänner över huvud taget. David Band och Frazer Taylor formgav alla skivomslag. Davids bror var med i The Jazzateers och han var polare med alla. Nico’s, baren där alla band hängde, låg bara några kvarter från konstskolan där David och Frazer gick.

— Stephen Pastel jobbade i en skivaffär som jag tror hette Listen och de hade byggt upp ett lysande system för att stjäla skivor. Man köpte en billig tolva och kom ut med tolv LP:s i påsen och sedan gav man fyra av dem till expediten och behöll de andra själv.

— Jag tror inte att Edwyn och jag hatar varandra längre. När Edwyn gjorde några akustiska spelningar i New York förra året delade vi barnvakt.

— Velvet Underground influerade nog estetiken och klädvalet mer än musiken. Och Alan Horne ville ju vara Andy Warhol. Jag tror nog att punken var en viktigare influens, eftersom alla var så usla musiker och satte den estetiska framtoningen före musiken. Jag menar, Velvet Underground var alla väldigt deprimerade, Buzzcocks och Subway Sect var det inte. Jag köpte Vic Godards »What’s the Matter, Boy« på CD härom dagen och jag har aldrig insett hur influerad Edwyn egentligen var av honom. Vic är nog den enda sångare vars röst påminner om Edwyns. Vic borde verkligen ha blivit en stjärna.

— Fast alla de där banden som dök upp i Glasgow efter Postcard började ju spela outhärdlig funkrock efter ett tag och ville helst vara Steely Dan. De missförstod helt och hållet vad Postcard gick ut på.

— Ingen har någonsin skrivit en rad om oss eller Postcard i bokform. Och skälet är nog att vi alla var så anti-rock. Många rockjournalister anser fortfarande att musik måste vara destruktiv och rebellisk. Jag menar jämför du min — eller Edwyns — karriär med någon som Nick Cave märker du att jag har ett oerhört handikapp eftersom jag vägrat omfamna rockstjärneklichéerna medan Nick gjort precis som man ska göra. Och det finns förstås hur många böcker som helst om Nick Cave.

— Subway Sect sjöng »We oppose all rock’n’roll« och det var inte rock’n’roll, det var pop. Visst kan man gilla Stones och fortfarande spela pop, men det vi gjorde var inte ett uppror mot etablissemanget i stort utan mot rocketablissemanget. Bara det att Edwyn bar kortbyxor på ett skivomslag. Det fick man ju inte göra. Och det blev automatiskt mer Astrud Gilberto än The Bad Seeds.

— Min del i det hela? Hmm… jag tror att jag lyckades ge den svarta polotröjan en revival helt på egen hand.


Fredrik Strage & Andres Lokko

Postat i:Andres Lokko, Fredrik Strage, POP vol 2 #5, , , , ,

One Response

  1. […] / Bobby Gillespie / Edwyn Collins / Roddy Frame / Kevin Pearce / Lloyd Cole / Norman Blake / The Happy Family / The Jesus And Mary […]

Kommentera

Kategorier

