Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #5:2] Tanya

Tanya

Tanya

Skeppsbron, 16.35

Tanya Donelly växte upp i Providence på Rhode Island och bildade i början av åttiotalet Throwing Muses med sin snurriga halvsyrra Kirstin Hersh. Efter att ha tröttnat på att hamna i skuggan av den låtskrivande Kristin lämnade hon bandet och spelade i stället med The Breeders och sin egen trio Bell. De senare släppte albumen »Star« och »King« och attackerade på sin bästa singel »Super Connected« artister som låtsas må dåligt för att verka intressanta. Tanya solodebuterade ifjol med albumet »Lovesongs For Underdogs«.

Blir du en bättre människa av att turnera?

Jag blir tålmodig och flexibel. Men alla goda vanor som man upprätthåller hemma, som motion och diet går åt skogen så fort man åker på turné. Hjärnan blir alldeles jolmig.

Vad lyssnar du på i turnébussen?

Wilco, Built To Spill, Victoria Williams, Vic Chesnutt och Radioheads senaste.

Har du fått några ärr av turnélivet?

Inga känslomässiga. Ett par förhållanden har spruckit när jag turnerat men de skulle ändå ha tagit slut. Jag ramlar omkull på scen hela tiden. En gång i Birmingham föll jag baklänges från scenen under soundcheck och slog mitt bakhuvud mot golvet. Jag fick en stor bula.

Hur brukar du ladda upp inför giget?

Rött vin och andningsövningar.

Brukar folk kasta upp saker på scenen?

När jag spelade i Throwing Muses åkte vi på turné med New Order och publiken avskydde oss. De kastade cigaretter, ölburkar och flaskor varje kväll. På senare år har folk kastat trevligare saker på mig. Blommor och små lappar där det står att jag är söt.

Har du råkat ut för någon katastrof på scen?

Gail Greenwood, vår basist i Belly, har astma och en gång när vi spelade i bergen i Colorado fick hon ett anfall. Jag märkte det inte förrän basen lät konstig och Gail föll ihop. Hon var alldeles likblek och kunde inte andas. En del idioter i publiken fattade inte vad som hände utan jublade och tyckte att det var coolt.

Tillbringar du mycket tid på hotellrummet eller letar du efter sevärdheter?

Det är viktigt att utforska länderna man besöker. Vi var nyligen i Rom och gick en lång promenad genom hela staden. Det är fånigt att bara ligga någonstans och supa.

Vad brukar du kräva på din rider?

Rött vin, vatten, grönsaker, ost och sockor. Man hinner sällan tvätta. Förra turnén hade jag samma svarta klänning varje kväll och den luktade rätt illa efter ett tag. Inget är härligare än ett par fräscha strumpor när man kliver av scenen. Jag har funderat på att be om underkläder också men det vore opassande.

Har du gripits av polisen under en turné?

En gång slogs jag med vår gitarrist Tom efter en spelning på en campus. Jag blev så arg att jag sparkade sönder en dörr på damtoaletten. Studentpolisen försökte gripa mig. Det var verkligen löjligt. Dörren satt löst från början och jag kom bara åt den med foten.

Vad är det rockigaste du gjort på turné?

Jag bröt mig in i ett schweiziskt hotellkök en gång. Allt var stängt och vi var hungriga. Sedan mumsade vi choklad och ost hela natten.

Har du med dig hjälpredor på dina turnéer eller fixar du allt själv?

Jag tar hand om det mesta. En massör skulle inte vara helt fel. Min nacke blir så stel av tunga gitarrer.


Anna Hellsten och Fredrik Strage

Postat i:Anna Hellsten, Fredrik Strage, POP vol 2 #5, , , ,

One Response

  1. […] Lisa Stansfield / Lazy Lester / Andrew Weatherall / Flora Purim / James Johnston (Gallon Drunk) / Ian McCulloch (Echo & The Bunnymen) / Bounty Killer / Donovan / Tanya Donelly […]

Kommentera

Kategorier

