Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #5:2] James

James Johnston

James

7-Eleven, 23.45

James Johnston sjunger, spelar gitarr och är en av dysterkvistarna i engelska Gallon Drunk. Deras fjärde och senaste album heter »In the Long Still Night« och är fullt av mörk rockmusik med darrande rockabillyriff, maracas och dramatisk sång. James är bästa kompis med Nick Cave och vikarierade härom året för Blixa Bargeld under en turné med The Bad Seeds. Gallon Drunk räknar Morrissey bland sina fans och spatserar runt i Camden Towns snyggaste överrockar.

Vilket är det sämsta förband ni haft?

Åh fy fan, det är tveklöst The Cranberries. Det var i början av deras karriär och de var outsägligt usla. Det är de i och för sig fortfarande. Vi måste ha framstått som universums bästa band i jämförelse med vad de åstadkom på scen. På så sätt kan det förstås finnas ett värde i att ha ett riktigt dåligt förband, men det finns ju gränser.

Hur brukar du ladda inför giget?

Alla band har nog en del lyckobringande knep för sig, sånt där som att ha speciella kläder som ger tur, men det viktigaste för oss är att gå iväg från konsertlokalen ett tag. Jag tittar aldrig på förbanden, det gör mig bara deprimerad. Ofta är de så värdelösa att jag förlorar all spelglädje. Och i de sällsynta fall de är bra blir jag om möjligt ännu mer deprimerad.

Brukar folk kasta upp saker på scenen?

Oh ja, hela tiden. Oftast är det ölflaskor och det är väl okej så länge man inte får dem i skallen. Det är värre med sådana som kastar mynt. Jag vågar inte tänka på hur ont det skulle göra att få en liten metallbit rakt in i ögat.

Brukar du kasta saker på publiken?

Gud, nej. Jag är ingen primat.

Vill du ha fysisk kontakt med din publik eller tycker du det är äckligt?

Det är trevligt att gå ner i publiken och ställa sig där och spela, det är en häftig känsla att stå öga mot öga med någon och sjunga enbart för den personen. Oftast stirrar de bara på mig, men ibland börjar de spela på min gitarr. Det är skoj.

Vad är det första du säger till publiken?

Hello, we’re Gallon Drunk.

Har du skrivit någon låt om turnélivet?

Nä, det vore bara osunt. Jag har en känsla av att det skulle bli självömkan och navelskådande för hela slanten och det skulle ingen människa orka lyssna på.

Vad brukar du kräva på din rider?

Telefonkort, cigaretter, en flaska bourbon, tre flaskor rödvin och öl. Av någon anledning får vi aldrig några telefonkort och jag begriper inte varför. De kostar ju nästan ingenting.

Vem tar hand om dina husdjur och krukväxter när du är på turné?

Jag har varken husdjur eller krukväxter, men vår maracasspelare Joe har en chihuahua som vi funderade på att smuggla med oss på turnén. Han var med i studion när vi spelade in senaste plattan och så fort Joe började skaka sina maracas hoppade han fram bakom högtalarna och dreglade. Jag tror han hade gillat att vara med på våra konserter.


Anna Hellsten och Fredrik Strage

Postat i:Anna Hellsten, Fredrik Strage, POP vol 2 #5, , , , ,

One Response

  1. […] Stansfield / Lazy Lester / Andrew Weatherall / Flora Purim / James Johnston (Gallon Drunk) / Ian McCulloch (Echo & The Bunnymen) / Bounty Killer / Donovan / Tanya […]

Kommentera

Kategorier

