Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #5:2] Lester

Lazy Lester

Lester

Fasching, 00.25

Leslie Johnson fick sitt smeknamn Lazy Lester när han 1957 lirade med bluessångaren Lightnin’ Slim. Alla tyckte att han blåste så långsamma toner i sitt munspel. Lester växte upp i södra Louisiana, utvecklade den »swamp blues« som John Fogerty älskar och spelade in hitlåtar som »I’m a Lover, Not a Fighter«, »Sugar Coated Love« och »I Hear You Knockin’«. Vid 64 års ålder kuskar han fortfarande världen runt med kappsäcken full av munspel och hjärtat fullt av blues.

Skriver du låtar när du är på turné?

Nej, om jag får en stund över går jag och fiskar. Jag åker aldrig på turné utan mitt kastspö. Sverige har fina fiskevatten. En gång fångade jag en karp här uppe, minst en meter lång, men jag brukar ge bort fiskarna eftersom jag inte orkar rensa och steka dem. Jag är lika mycket fiskare som bluesman. När jag checkar in på hotell skriver jag »Lazy Lester — Fisherman« i gästboken.

Hur brukar du ladda upp inför giget?

Jag bara sitter i en soffa och dricker öl tills det är dags.

Vad är det första du säger till publiken?

How ya’ll are?

Vill du ha fysisk kontakt med din publik eller tycker du det är äckligt?

Folk får ta på mig hur mycket de vill. Bara de inte sliter av mig stövlarna.

Skulle du helst slippa extranummer?

Nej, jag kör gärna hela konserten en gång till om jag får dricka några öl.

Vad gör du efter giget?

Dricker öl.

Har du fått några ärr av turnélivet?

I morse slog jag huvudet i bagageluckan på turnébussen när jag skulle dra ut resväskan med alla mina munspel. Jag är fortfarande öm.

Blir du en bättre människa av att turnera?

Jag blir rik. Det är det som räknas.

Försämras dina matvanor på turné?

Ibland får jag ljus öl som smakar åsnepiss. Öl ska vara mörk. Jag är en PBD, »professional beer drinker«, och då häller man inte i sig vad som helst.

Värsta spelning någonsin?

The Hound Dog’s Den i Cleveland, Ohio, 1958. Jag var förkyld och köpte en stark nässpray innan jag gick upp på scen. När jag lirade upptäckte jag att mina händer var alldeles röda. Blodet forsade från min näsa ner över skjortan och gitarren. Kvinnorna längst fram började skrika och trodde att jag skulle dö. Jag sprang in i logen och lindade blöta handdukar kring huvudet. Sedan fortsatte vi lira.

Vilka är de snyggaste scenkläder du haft?

En del bluesmän tar på sig tjusiga kostymer och de hetaste modeprylarna. Jag vill inte bli sedd utan hörd, så jag ser bara till att jag har ett par stadiga stövlar. De här köpte jag på Truckers Of America, en affär vid en motorväg i Pensylvania. Det är riktiga truckerboots med specialklack som gör att man trampar ner kopplingen lättare. Jag var lastbilschaufför i många år och körde möbler, ved, frukt och en massa grejer genom Louisiana, Texas, Georgia, Florida och Arkansas. Bakom ratten lyssnade jag på blues och country som spelades på alla truckstationer. Det var ett tufft jobb men jag gillar att vara på väg.


Anna Hellsten och Fredrik Strage

Postat i:Anna Hellsten, Fredrik Strage, POP vol 2 #5, , , ,

One Response

  1. […] Stansfield / Lazy Lester / Andrew Weatherall / Flora Purim / James Johnston (Gallon Drunk) / Ian McCulloch (Echo & […]

Kommentera

Kategorier

