Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #5:2] Songs: Ohia

Songs Ohia

OHIA ÄR EN rätt ovanlig blomma från Hawaii, omspunnen av legender och mystik. Då Jason Molina spelade ukulele på sin första singel och dessutom kom från Lorain, Ohio tyckte han att ordleken Songs: Ohia kunde vara ett lämpligt namn på hans sovrumsbaserade enmansband.

Ett band som kom till mest av en slump.

Jason började skriva låtar i de tidiga tonåren, mest för att det inte fanns så mycket annat att göra i en fattig, utbränd industristad som Lorain.

När han gick på high school i näraliggande Oberlin spelade han bas i ett swingband, otaliga metalcombos och en konstellation som bara körde Ramones-covers, men trodde aldrig att de egna låtarna kunde intressera en publik större än den närmaste vänkretsen.

Det var först efter att en demo hamnat i Palace-mannen Will Oldhams ficka som saker började hända.

— Jag kände inte till Palace Brothers, men mina vänner tyckte att jag och Will hade en del gemensamt. Sedan hörde han av sig och tyckte att jag skulle göra en singel på Drag City.

Numera finns Jason på Indiana-baserade källarbolaget Secretly Canadian, där han i fjol släppte albumdebuten »Songs: Ohia« och minialbumet »Hecla & Griper«, båda varmt POP-hyllade. I dagarna kommer andra fullängdaren »Impala«, precis som de tidigare skivorna inspelad på en dag och med en budget på mindre än 300 dollar. Och även den är ett starkt stycke naken, vardagsrumsinspelad popmelankoli. I alla fall på ytan.

— Jag tycker själv att jag gör upplyftande musik. Den som verkligen lyssnar på texterna inser att de inte alls är så dystra.

Redan nu finns ytterligare två album klara.

— De har inga titlar ännu, men det ena kallar jag »the love song record«. Det handlar om förhållanden, från de underbaraste till de mest misslyckade. Edith Frost är med på den, hon är fantastisk! Det andra är minimalistiskt men elektriskt, med mycket keyboards. Min gothplatta…

Jason hoppas släppa albumen med femmånadersintervaller. För att sedan snabbt spela in några fler. Låtar skriver han nämligen konstant.

— Allt jag gör i vardagen försöker jag på något sätt omvandla till konst. Om inte till en låt så kanske en teckning eller åtminstone ett brev. Jag hämtar idéerna från min vardag, det kan handla om vägen till den tråkiga skivaffären där jag jobbar eller vad som helst.

— Annars läser jag en del och bygger modellflygplan. Jag är en vanlig kille.


Håkan Steen

Postat i:Håkan Steen, POP vol 2 #5, ,

Kommentera

Kategorier

