Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #5:2] Fat Joe

Fat Joe

DET STORA HÅL som The Notorious B.I.G. lämnade efter sig har de senaste månaderna täppts igen av de mulliga rapparna Fat Joe och Big Punisher. Trots deras gangsterimage har de fortfarande inte duellerat med Uzi på Kentucky Fried Chicken. Tvärtom är de goda vänner som medverkar på varandras skivor. Snart släpper Fat Joe sitt tredje album »Don Cartagena« där Big Pun hjälper till på stenhårda »John Blaze«, tillsammans med Raekwon och Nas.

— Punisher är tjockare än jag, säger Fat Joe. Men det finns bara respekt mellan oss. Vi är två feta motherfuckers som täpper till truten på resten av branschen.

Joseph Cartagena, som Joe egentligen heter, föddes i Bronx med en kubansk far och puertoricansk mor. Han gick på gatupartyn i tonåren, spisade Doug E. Fresh och vann en amatörtävling på Apollo Theatre i Harlem.

— Jag visste att jag var en vinnare. Och rap var den enda framtid jag kunde tänka mig. På mina första skivor ville jag bara få respekt av latinos i Bronx. Men den nya skivan kommer människor att gilla även i Europa. Ni kommer att fatta att jag är The Don, the nigga, shootin’ the muthafuckin’ place up!

Hur länge har du kallats Fat Joe?

— Jag var fet redan som barn. Men vikten spelar ingen roll. Även om jag blev mager skulle jag fortfarande vara Fat Joe. Alla kallar mig det.

Även din fru?

— Sure. Men i sängen kallar hon mig Puppy.

Du lär ha ett eget klädmärke.

— Det heter Fat Joe’s 560 Gear och vi tillverkar stora boxershorts, stora kostymer, stora badbyxor… you name it! Punisher brukar shoppa hos oss. Vårt mål är att ge stora män självförtroende och stolthet… a sense of pride, make it easier, let the children’s laughter remind them how it used to be (Fat Joe sjunger Whitney Houstons »The Greatest Love of all«)… ha-ha-ha… och tjejerna blir lika tokiga när de ser mig i en ny svid som när jag rappar. Men jag har inte tid med något hanky panky.


Fredrik Strage

Postat i:Fredrik Strage, POP vol 2 #5, ,

Kommentera

Kategorier

