Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #5:2] Fyra Medarbetare POP #5:2

Terry Ericsson nr205TERRY ERICSSON är skivrecensent, DJ och världens mest välklädde demokrönikör. Han inledde sin journalistkarriär genom att grunda tidningen Sound Affects hemma i Norrköping. POP har han skrivit i sedan starten. »Jag har förmodligen sett flest band i det här landet. Men jag fortsätter jaga kickar. Rock’n’roll tar död på mig.«

I sommar reser Terry till varenda rockfestival värd namnet, ligger i hängmattan med en Manic Street Preachers-biografi och fortsätter brinna.

Tina Axelsson nr205TINA AXELSSON och hennes kamera är ett klickande yrväder som blåser förbi alla säkerhetsvakter i världen. Förutom Pop har Tina medverkat i City, Elle och Bibel, samt regisserat en grammisnominerad video åt Peter LeMarc. I det här numret finns hennes bilder av nio popstjärnor på genomresa. »Jag fotograferade alla med min lilla Nikon F från 1970. Den är min bebis. Jag använder nästan alltid naturligt ljus. Faktum är att jag har sålt alla mina blixtar. De är ointressanta.«

Fredrik Strage nr205FREDRIK STRAGE intervjuade Sonic Youth i Lyon, New York och över telefon. Han drev runt på Broadway med nya favoritlåten »Female Mechanic Now on Duty« i walkmanlurarna och hann dessutom träffa Mos Def vid ett piano på Lincoln Plaza. »Sedan gick jag till Tower Books för att köpa en David Cronenberg-biografi och snubblade över Alec Empire från Atari Teenage Riot. Jag har inte fått en större stargazingkick sedan jag överraskade Daft Punk på Times Square i julas.«

Andres Lokko nr205ANDRES LOKKO har äntligen skrivit klart sin hyllning till det skotska skivbolaget Postcard. Som tonåring brukade han tågluffa till Skottland, ända upp till Orkneyöarna och The Isle of Sky, för att se Aztec Camera live. »Det är skönt att Postcard-bossen Alan Horne inte har det vita Momus-perspektivet på sitt skivbolag utan älskar svart musik. Han står på min sida av stängslet.« Under sommaren flyttar Andres in i en trea för att få plats med sina skivor, skriver manus till TV-serien »Sisters of Percy« och väntar på att Nora Ephrons film »You’ve Got Mail« ska få premiär.

Postat i:POP vol 2 #5, , , ,

Kommentera

Kategorier

