Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #4:2] Album: KARL HENDRICKS TRIO – Declare Your Weapons

KARL HENDRICKS TRIO

Declare Your Weapons

Merge/import

Jag gillar inte när folk skriker åt mig, men jag förstår att det är nödvändigt i bland. Jag tycker att tjut och larm hör rockmusiken till, om den har ett mål och en mening. Men sedan jag såg Dinosaur Jr:s katastrofala spelning på Vattenfestivalen i somras har jag blivit trött på deprimerade amerikanska män som tar till sliriga gitarrer när de inte finner ord för vad de vill ha sagt. Den där tröttheten kan vara både positiv och negativ. Å ena sidan gjorde den att det tog mig flera månader att upptäcka hur fantastiskt fjolårets Pavement-album är. Men den har också fått mig att inse att The Folk Implosions inbjudande harmonilära faktiskt är arton gånger mer tilltalande än Sentridohs osammanhängande och sluddriga försök till nykter rockmusik.

Samma irritation gjorde mig också instinktivt misstänksam mot Pittsburgh-figuren Karl Hendricks nya, femte album.

Karl Hendricks gillar nämligen gitarrpålägg. Helst en väldig massa gitarrpålägg. Men »Declare Your Weapons« skulle visa sig vara något helt annat. Den här skivan är inte bara vacker och smärtsam utan dessutom intelligent och eftertänksam. För den som tar sig förbi heavy metal-gitarrerna (jag vet, det kan vara svårt) och de stundtals klyschiga white trash-texterna (»Your Lesbian Friends«) hittar något annat.

Det är inte musikglädje och det är inte sväng. Det är aldrig inbjudande, än mindre insmickrande. Karl Hendricks trio är bara hårda och otympliga. De gör inte några bombastiska rock’n’roll-epos om förlorad kärlek. Det här är återhållen musik med lyriskt tilltal och poetisk kraft. Det är också musik som tjuter och larmar och som ekar lika mycket i magen som i hjärtat. Det är musik om att polisen inte är dina vänner och texter som uppmanar dig att lära dig mer om jazz.

För den vanlige P3-lyssnaren måste Karl Hendricks musik vara som djävulen själv. En destruktiv kraft i ett ordnat samhälle, eller ett ärligt menat slag på käften.

Madelaine Levy

Postat i:Album vol 2 #4, Betyg 07, Madelaine Levy, ,

Kommentera

Kategorier

