Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #4:2] Album: JUMPER – Välkommen hit

JUMPER

Välkommen hit

Metronome/Warner

Över hela landet ligger tioåriga killar på sina sängar, trötta av växtvärk och trippeltimmar, och njuter med slutna ögon av Jumper. Den som garvar åt det garvar också åt hela idén med pop. Den som tycker att Jumper är »skit« befinner sig själv i ett förvuxet barnstadium där man fortfarande hävdar sig själv och sin smak genom att göra ner sånt som hörde uppväxten till.

Det är som om jag skulle säga att »Sweet är skit« — fullständigt meningslöst.

Jag hade dock knappast kunnat ge debuten en 6:a i betyg; »När hela världen står utanför« var bara för simpel för mina öron, komplett med en riktigt misslyckad mördarvideo som inga ungar förstod och inga andra kunde bry sig om. Men jag kunde förstå att ungar drogs till den melankoliska melodin och enkla distgitarrocken, och när Danne Sundqvist nu producerat en uppföljare på gamla Gyllene Tiders hemmabana så klarar jag hur många upprepade lyssningar som helst från ungarnas rum.

I synnerhet det inledande titelspåret låter osannolikt vasst. Största möjliga powerpop med Niklas Hillboms perfekta popröst i en hitmelodi mot en gitarrvägg som utklassar singlarna från debuten.

Det är inget jag skulle sätta på själv, men det är direkt kul att lyssna på det medan barnen diggar det.

Däremot tycker jag att Jumper ska sluta larva sig med tjejer, tobak och sprit på sina turnéer. Visst vill elvaåringarna ha dem lite småtuffa, men de vill inte att de röker och sprider tjejbaciller.

Kjell Häglund

Postat i:Album vol 2 #4, Betyg 06, Kjell Häglund, ,

Kommentera

Kategorier

