Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #4:2] Album: HASIL ADKINS – What the Hell Was I Thinking

HASIL ADKINS

What the Hell Was I Thinking

Fat Possum/Border

Ibland drömmer jag att Hasil Adkins flyttar in på Östermalm i Stockholm. Och drömmar blir aldrig, aldrig någonsin mer bisarra än så. Han står med sin elgitarr och sitt trumset på det där fåniga lilla torget utanför Östermalmshallen, det är lördag förmiddag och strålande solsken och Haze håller enmanskonsert, på samma vis som han gjort i fyrtio år. Folk låtsas att de inte ser honom och inte hör honom. Plötsligt häver han ur sig precis ett sånt okristligt, evighetslångt, blodkoagulerande skrik som ni kan höra på den här plattans »Up on Mars«. De puderstinkande överklassdamernas gipsansikten rasar som laviner i de schweiziska alperna, reklambyråpojkarna tappar som stryktäcka hundvalpar kontrollen över sina blåsor. En skarp stank av svavel sprider sig över torget. Marken rämnar och man kan se nästan ända ner till jordens mitt. En gigantisk neonskylt med en spetsig dolk visar vägen ner. Hades-à-go-go. Haze flinar snett och dänger den billiga koreanska gitarren i de pittoreska kullerstenarna. Det är då jag i bästa fall vaknar.

I själva verket sitter Haze i sin sönderrostade skolbuss, som han köpt billigt i New York, någonstans i de mer avlägsna delarna av West Virginias bergsområden, precis intill det kolbrott där USA:s mest våldsamt militanta gruvstrejk en gång ägde rum. Längs bussens långsida har han med råa bokstäver sprayat »the Hunching Bus«. Ett tunt lager av koldamm täcker de få möblerna inuti. Haze sitter framför TV:n och runkar medan han försöker bestämma sig för vilken kanal han ska titta på. (Det står så i omslagstexten till den här skivan!)

Till och med i denna degenererade miljö är det svårt att tänka sig hans musik, så apart, så oförlöst i sin ständiga kamp mellan köttet och själen. Frambankad ur rytmer så vilda och så primitiva att de lagt fast alla budskap innan Haze ens öppnat munnen.

Den här ensamt rasslande, elektriskt rullande plattan är inte märkvärdigare än någon av alla de andra som prånglats ut av mer eller mindre korrupta skivbolag genom åren. Men lika nödvändig. Att han nu hamnat på freakkonnässören Matthew Johnsons Fat Possum Records i Mississippi är väl bara logiskt. Men tacksamt nog har Johnson, om han nu över huvud taget kunnat påverka inspelningen, låtit Haze visa även sin mer sällsynta, mänskligt melankoliska sida. Alla som en gång hört hans nersupna, själsligt förkrossande version av Merle Haggard-balladen »Turning Off a Memory« på LP:n »The Wild Man« har i samma stund känt sina liv förändras. Den skär som en trubbig skalpell genom hjärtat. Här når han nästan, men bara nästan, samma höjder på öppningsspåret. Där textraden »your memories come to see me… cause they still love me« med sprucken röst mässas som ett desperat fyllemantra låten igenom.

Det här är musik som är omöjlig att knyta till en plats eller en tid. Haze har spelat in sig själv sedan mitten av femtiotalet — det var då han gjorde sin mest kända låt, »She Said«, som The Cramps räddade till eftervärlden — och han låter fortfarande som en av Sam Phillips värsta mardrömmar. Han berättar fortfarande om sina samtal med Gud, om sina möten med små gröna varelser och om alla fula kvinnor han knullat. Och gitarrister som tröttnat på alla konventionella, välkonstruerade »licks« kan få mer ny inspiration än de kan hantera i låtar som »You’re Gonna Miss Me« och »Up on Mars«. Det här är lungsotsblues och pillerknaprande rockabilly som rövats bort och konspiratoriskt ytterligare subversifierats i en annan galax. Och nu får vi tillbaka den för våra synders skull. Som tur är.

Nick Tosches, den store amerikanske poeten, sa en gång att den här musiken, precis som Bibeln och toalettpapper, hör hemma i varje hushåll. Och så är det.

Lennart Persson

Annonser

Postat i:Album vol 2 #4, Betyg 07, Lennart Persson, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: