Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #4:2] Nick Lowe på skiva

Nick Lowe på skiva

Jesus of Cool

Demon CD 131 [1978]

Snabbt ihoprafsat debutalbum. Innehåller »I Love the Sound of Breaking Glass«, Lowes enda riktiga hit. Och låten om Marie Provost, en firad stumfilmsstjärna som dog i ensamhet och misär. Medan sällskapshunden gnagde på hennes armar.

Höjdpunkt: Den definitiva powerpopballaden »Tonight«, med Raspberries-häng och Beach Boys-harmonier. Så inställsam att man bara måste älska den.

Labour of Lust

Demon CD 182 [1979]

Inspelat med Rockpile. Mindre pastischer, mer identitet, trots klar Edmunds-stämpel på produktionen.

Höjdpunkt: Ljuvliga countrymelodramen »Without Love«, som Edmunds och Lowe året efter spelade in med Johnny Cash i en ännu mer känslosam version.

Nick the Knife

Demon CD 183 [1982]

Lowes mest klockrena popalbum. Edmunds surade i kulissen, men Lowe fixade en gnistrande produktion på egen hand.

Höjdpunkt: »Couldn’t Love You More (Than I Do)«, en av pophistoriens mest övertygande kärleksförklaringar. Med samma historias mest intelligensbefriade och effektfulla pianosolo.

The Abominable Showman

Demon CD 184 [1983]

För mycket sprit och kokain, för lite tanke och inspiration. Tunna låtidéer blir inte bättre för att de överproduceras.

Höjdpunkt: »For every woman who ever made a fool of a man, there’s a woman made a man of a fool«.

Nick Lowe & His Cowboy Outfit

Demon CD 185 [1984]

Eländet fortsätter. En konstant berusad Lowe tror att man improviserar fram stor musik i studion, och förstår aldrig hur fel han har.

Höjdpunkt: »Half a Boy & Half a Man«, en glädjefylld hyllning till Sir Douglas Quintets allra mest spinkiga, Farfisa-drivna Texas-pop.

The Rose of England

Demon CD 73 [1985]

Aningen vassare. Bättre produktion, snygg Nick Knight-bild på baksidan av omslaget och inspirerat val av coverlåtar — Costellos »Indoor Fireworks«, Hiatts »She Don’t Love Nobody« och Moon Mullicans »7 Nights to Rock« — lyckas nästan dölja att här finns en akut brist på bra egna låtar.

Höjdpunkt: Titelspåret, den enda riktigt stora låt Lowe skrev under den här sorgligt bortdribblade femårsperioden i mitten av åttiotalet.

Pinker and Prouder Than Previous

Demon CD 99 [1988]

På väg tillbaka. Soundet tar form: lite småslarvigt och mänskligt tillbakalutat, ständigt på gränsen till att falla sönder. Som ett avdankat skiffleband, medvetet »oproducerat« producerat. Kärleksaffären med countrymusiken djupnar: här finns utmärkta covers på Wynn Stewarts »Big Big Love« och Hank Locklins »Geisha Girl«.

Höjdpunkt: »Crying in My Sleep«, en magnifik svartsjukelåt, fylld av känslor som inte går att styra. Lyssna till de oceaner av ilska, sorg och förtvivlan som döljer sig bakom orden när han inför sin otrogna kvinna konstaterar hur hon såg ut i svekets ögonblick: »you were made up, girl«.

Basher – the Best of Nick Lowe

Demon CD 142 [1989]

Snudd på oantastlig samling, med inspelningar som sträcker sig från första Stiff-singeln »So It Goes« (1976) till ett spår från »Pinker and Prouder«.

Höjdpunkt: Rockpile-spåret »When I Write the Book«. Som även var det mest minnesvärda på gruppens enda och förvisso sympatiska, men väl förutsägbara album från 1980. Lowe funderar över hur boken om hans kärleksliv kommer att se ut: »It will be about a man who was torn in half. About his hope and ambition, wasted thru the years. The pain will be written on every page, in tears«. Den sanna, villkorslösa kärleken hade han inte upplevt, bara drömt om.

Party of One

Demon CD 767 [1990]

Med Edmunds i producentstolen blev det här en ovanligt muskulös och grabbig platta. Även den manliga självrannsakningen i »All Men Are Liars« levereras med en ironisk grimas — och ett snyggt rim på Rick Astley. Och när han i en annan låt hittar sin borttappade vigselring är han inte ens medveten om att han blivit av med den. Men det svänger naturligtvis gott. Och i »You Stabbed Me in the Front«, det ena av CD-utgåvans två suveräna bonusspår, får Edmunds snickra till en sällsynt snygg Phil Spector-pastisch.

Höjdpunkt: Det självömkande utanförskapet i »What’s Shakin’ on the Hill«, det spår som är den otvetydiga startpunkten för Lowes två senaste mästerverk. Och så ovanligt välsjunget att jag misstänker att Edmunds här faktiskt tillät Lowe att sjunga »live«, samtidigt med att musikerna satte bakgrunden.

The Wilderness Years

Demon CD 203 [1991]

För fansen. En salig blandning av obskyra singlar, demoversioner, de osannolika Bay City Rollers-hyllningarna och annat som Lowe själv glömt bort att han spelat in.

Höjdpunkt: Bisarra självmordsmanualen »Endless Sleep«, från Stiff-EP:n »Bowi«. Lowe erkänner i omslagstexten att han verkligen försökte spela låten ännu långsammare, men det gick bara inte.

The Impossible Bird

Demon CD 757 [1994]

Den stora kärleken havererade — och vemodet gav Lowe de sånger han tidigare inte kunnat, eller vågat, skriva. Hudlöst utlämnande, och så sinnliga att man nästan känner hans fingrar glida över hennes hud. Och så äntligen det definitiva soundet, med all den eftersträvade enkelheten och intimiteten. Inspelat live, så att inget går förlorat mellan känsla och färdig inspelning. Det steget befriade för alltid en röst ingen trodde kunde vara så här oreserverat känslosam.

Höjdpunkt: Allra, allra bästa sjunger han på »Shelley My Love«. Så öm, så vacker, så fylld av längtan.

Dig My Mood

Demon CD 939 [1998]

Den logiska, men inte mindre modiga, fortsättningen. Samma tankar, om innehåll och form, bara ännu mer fokuserade och konsekventa. En av nittiotalets bästa plattor.

Höjdpunkt: En strimma hopp — »I woke up today, something in the air. Then I realized it was because you were not there. I got down on my knees and gave thanks, cause I knew I must be getting over you« eller magnifikt självbedrägeri?


Lennart Persson

Annonser

Postat i:diskografi, Lennart Persson, POP vol 2 #4, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: