Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #4:2] Åsa Meierkord

Åsa Meierkord

ÅSA MEIERKORD sjunger i skånsk-tyska rockkvartetten Sobsister som just gjort klart sitt debutalbum »Schlarassenland«. »På tyska är det ett sagobegrepp. När man drömmer hamnar man i Schlarassenland. Ett toppställe med vacker natur och god mat som flyger omkring i luften.«

»Man behöver bara lägga sig ned på gräset så flaxar en grillad kyckling in i munnen«, förklarar Åsa medan hon plockar fram skivor i sin lägenhet i Malmö.

Vilka artister dominerar din skivsamling?

The Smiths, Violent Femmes, The B-52’5 och The Cure. På sista tiden har jag köpt många gamla vinylskivor som jag gillade på mellanstadiet men aldrig köpte. Mest Alphaville, Bryan Adams, Howard Jones och Bruce Springsteen. Och så köpte jag en begagnad skiva med Dinosaur Jr som är fantastisk. Det är musik som får mig att tänka på kärlekstrassel och unga män med slitna Telecaster-gitarrer.

Tolvor eller CD-singlar?

Jag köper sällan singlar. Jag har bara Freestyles »Vill ha dig«, en singel med det skånska bandet Dr. Yogami och en gammal skiva med turistinformation från DDR där en röst berättar om hur vackert det är i Östberlin och var man kan shoppa på Alexanderplatz.

Har du några boxar?

Deep Purples »Anthology« och Billie Holidays »Best of«.

Har du stulit skivor från dina föräldrar?

Mammas Rod Stewart-skiva där han sitter med skotskrutig kavaj och har en löjlig, perukliknande frisyr. Pappa lyssnade mest på grekisk bouzouki-musik men den har jag bara spelat in på kassett.

Har någon kritiserat din skivsamling?

Vissa killar tycker att man är pinsam eftersom man tycker att Bruce Springsteens »Dancing in the Dark« är en fantastisk låt som väcker heta känslor. Men jag lyssnar inte på dem.

Vilken är den största katastrof dina skivor råkat ut för?

Min familj hälsade på släktingar utanför Hannover en gång och jag köpte The Smiths »Hatful of Hollow« och ett par skivor med The Jam och Cure. Pappa packade dem på ett konstigt sätt och när det blev varmt i bilen smälte vinylen. Jag var förkrossad. En annan gång besökte jag min moster på Mallorca och en S:t Bernardhund tuggade sönder mitt exemplar av U2:s »Under a Blood Red Sky«. Jag har tejpat över bitmärkena på konvolutet.


Anna Hellsten & Fredrik Strage

Postat i:Anna Hellsten, Fredrik Strage, POP vol 2 #4, , , , ,

One Response

  1. […] Claudia Ogalde / Orup / Ebbot Lundberg / Jan Kask / Jesper Dahlbäck / Jonas Lundqvist / Per Sunding / Bo Sundström / Åsa Meierkord […]

Kommentera

Kategorier

