Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #4:2] Bo Sundström

Bo Sundström

BO SUNDSTRÖM är sångare i Bo Kaspers Orkester som ifjol släppte sitt tredje album, »Amerika«, med sympatisk jazzpop på svenska. Nu jobbar de på en ny skiva som ges ut till hösten. Innan dess släpps en singel, förmodligen den vemodiga och kubanskt rytmiska »Undantag«.

Vilka artister dominerar din skivsamling?

David Bowie, Neil Young, Leonard Cohen, Miles Davis och Curtis Mayfield.

Ska man göra sig av med skivor man inte längre lyssnar på?

Nej, förr eller senare får man användning för dem. En gång köpte jag »We Are Family« med Sister Sledge. »Vad fan ska jag ha den till?« tänkte jag när jag kom hem. Sedan hade jag fest och… oj, oj, det var ju världens partyplatta.

Borde du lyssna mer på några skivor i din samling?

Just nu lyssnar jag för lite på musik över huvud taget. Jag har märkt det under inspelningarna av vårt nya album. Det går långsamt. Jag känner mig tom på idéer och intryck. Jag såg en kille i tunnelbanan som satt med tom blick och lyssnade på Mike Oldfields »Tubular Bells«. Det är länge sedan jag lyssnade på musik på det sättet, genom att bara sjunka in i låten och njuta. Nu stänger jag av skivan och drar fram pianot eller gitarren så fort jag hör en riktigt bra låt. Jag blir mer exalterad av att spela själv och jag frågar mig hur en låt är komponerad i stället för att digga. Man blir skadad som musiker. Och jag får ångest, eller moddra som man säger på pitemål, varje gång jag hamnar i en skivaffär. Det är som på ett bibliotek när man tänker »vad fan ska jag ta för bok« och bara går runt och liksom »huuh huuuh« utan att kunna bestämma sig.

Vilka skivor plockar du med i din CD-necessär när du reser bort?

En Curtis-platta är alltid med, oftast »There’s No Place Like America Today« som jag aldrig blir less på. »Old Ways« med Neil Young är också viktig. Och kanske något av Miles.


Anna Hellsten & Fredrik Strage

Postat i:Anna Hellsten, Fredrik Strage, POP vol 2 #4, , , , ,

One Response

  1. […] Ogalde / Orup / Ebbot Lundberg / Jan Kask / Jesper Dahlbäck / Jonas Lundqvist / Per Sunding / Bo Sundström / Åsa […]

Kommentera

Kategorier

