Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #4:2] Per Sunding

Per Sunding

PER SUNDING sjunger och spelar gitarr i Eggstone. Just nu skriver han låtar till bandets fjärde album, planerar en USA-lansering och ser till att det egna skivbolaget Vibrafon distribuerar den franske sångaren Etienne Charry. Per är den ende Eggstone-medlemmen som bosatt sig i Lund.

Vilka artister dominerar din skivsamling?

— Elvis Costello, Paul McCartney, Devo och Wilmer X.

Har du räknat dina skivor?

— Nej. Jag har alltid haft ganska lite skivor. Jag minns att jag fnissade åt det sist ni undersökte skivhyllor i pop, när ni mätte hur många hyllmeter vinyl respektive CD personen hade. Jag tror min samling mätte 60 centimeter totalt. I dag är den lite mer, eh, erigerad.

Finns det någon viktig skiva du saknar?

— Ja, en Genesis-skiva jag lyssnade mycket på när jag var liten som heter »The Lamb Lies Down on Broadway«.

Har du försummat några skivor i din skivsamling?

— Nä, men det finns en del genrer jag försummat. Jag har inga musikaler, till exempel. Det är Andrew Lloyd Webbers fel, han har förstört mitt intresse för den musiken. Han är skittråkig och pretentiös på fel sätt.

Ska man göra sig av med skivor man inte längre lyssnar på?

— Nej. Har man köpt mycket skivor i sitt liv fungerar de ju nästan som en sorts dagbok. Man kan gå tillbaka till sånt man lyssnat på förut och minnas vad man kände och tänkte just då. Fast för ett tag sedan köpte jag en »best of«-skiva med den där tråkige kanadensaren… vad heter han… Leonard Cohen. Jag var ute efter hans tidiga grejer, men när jag kom hem visade det sig att skivan bara innehöll låtar från 1985 och framåt. Bara någon dag senare såg jag att den vunnit en omröstning i en tidning som röstat fram världshistoriens tråkigaste skivor. Och den var verkligen jävligt dålig. Så nu funderar jag faktiskt på att gå och sälja den.


Anna Hellsten & Fredrik Strage

Postat i:Anna Hellsten, Fredrik Strage, POP vol 2 #4, , , , ,

One Response

  1. […] Ogalde / Orup / Ebbot Lundberg / Jan Kask / Jesper Dahlbäck / Jonas Lundqvist / Per Sunding / Bo Sundström / Åsa […]

Kommentera

Kategorier

