Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #4:2] Jonas Lundqvist

Jonas Lundqvist

JONAS LUNDQVIST trummar i Bad Cash Quartet. Medan de gått andra året på gymnasiet har han och resten av bandet spelat in sitt första album tillsammans med producenten Nille Perned. Skivan heter bara »Bad Cash Quartet« och innehåller lika fuzzad och gnällig tonårsrock som deras singlar »Drag Queen« och »Amuse You«. Jonas bor med sina föräldrar och tre syskon i Örgryte.

Har du räknat dina skivor?

Jag har ungefär 60 CD och tio-tolv vinylskivor. Så fort man börjar spela i ett band blir man pank. Vi har skulder på 15.000. Jag ska försöka mecka pengar från mitt skivbolag för att kunna handla mer plattor. Först och främst ska jag köpa ett nytt exemplar av en skiva med Mike D:s hardcoreband Dead Fucking Last som jag slarvade bort.

Vilka artister dominerar din skivsamling?

Sonic Youth, Nirvana, Sex Pistols, Leonard Cohen och The Karl Hendricks Trio. De är ett rockband från. Pittsburgh som inte gjort en enda dålig skiva.

Hur sorterar du?

Allt ligger på golvet. I somras blev jag jävligt förbannad och välte mitt skivställ så att en massa skivor, bland annat Sonic Youths »EVOL«, gick sönder. Jag fick stället i julklapp av pappa. »Jonas, här har du ett riktigt snyggt skivställ,« sa han och gav mig ett CD Tower i metall. Jag hatar det. Bara töntar köper fula towers till sina skivor. Den fete i Ace Of Base har säkert tio stycken.

Ska man göra sig av med skivor man inte längre lyssnar på?

Absolut inte. Det är dödsdömt. Jag har några AC/DC-skivor som jag köpte när jag var liten. Det är viktigt att ha kvar dem — och poänglöst att sälja dem. Man får femtio spänn för en platta på skivbörsen, köper ett sexpack och sedan har man bara ont i huvudet.

Vilka skivor plockar du med i din CD-necessär när du reser bort?

Bear Quartets »Moby Dick«, Broder Daniels »Saturday Night Engine«, Sex Pistols »Never Mind the Bollocks« och The Karl Hendricks Trios »…Sings About Misery and Woman«.

Har du stulit skivor från dina föräldrar?

Min pappa hade massor av Stones och Beatles-skivor när han var ung och trummade i ett jazzband. Men han fick sparken när de andra började spela rock’n’roll. Sedan åkte de på turné med Lill-Babs och pappa blev så knäckt att han sålde alla sina plattor. Nu har vi bara kvar Stones-plattan med en toalett på omslaget.

Har någon kritiserat din skivsamling?

Det brukar jag göra själv. Till exempel har jag bara en skiva med Fugazi och de är så skitbra att man borde ha allihopa. Jag hade fest förra veckan och två tjejer sa att min skivsamling var bra. Det är skitviktigt att tjejerna gillar ens skivor. När de dyker upp tar man fram Marvin Gaye-skivorna så att de fattar att man är en känslig kille. Eller också spelar man Dead Fucking Last för att bli av med dem.

Vems skivsamling skulle du vilja lyssna igenom?

Kanske påvens skivor. Men… han är från Polen och där är musiken tråkig. Eller Bruce Springsteens. Han har nog sköna rockplattor. Nej, förresten, det sade jag bara för att vara tuff. Ärligt talat är jag mest nyfiken på prins Carl Philips skivor.


Anna Hellsten & Fredrik Strage

Postat i:Anna Hellsten, Fredrik Strage, POP vol 2 #4, , , , ,

One Response

  1. […] Ogalde / Orup / Ebbot Lundberg / Jan Kask / Jesper Dahlbäck / Jonas Lundqvist / Per Sunding / Bo Sundström / Åsa […]

Kommentera

Kategorier

