Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #4:2] Jesper Dahlbäck

Jesper Dahlbäck

JESPER DAHLBÄCK gör house och kallar sig The Persuader. Han skrev »Stockholm By Night«, den inledande golvsoparen på samlingen »The Lords of Svek Vol. 3« och delar en studio med sin kompis Adam Beyer. Förutom tolvorna på Svek har Jesper spelat in för Hybrid och Planet Rhythm. I vår släpper han en LP och hjälper DJ Seba och Cari Lekebusch att remixa syntpionjären Ralph Lundstens »Discophrenia« från 1978.

Vilka artister dominerar din skivsamling?

— När jag började köpa skivor på allvar i slutet av åttiotalet skaffade jag mycket Chicago-house. Mest från skivbolagen Tracks International och DJ International. Jag köpte massor av skivor med Frankie Knuckles, Pierre och Rocky Jones. Nu köper jag mycket från etiketten Guidance. De ger ut new school-house som inte alltid är toppenbra, men jag köper skivorna ändå eftersom jag inte vill förlora kontakten med Chicago. Nuphonic, Planet E, Rephlex och tyska Playhouse hör också till mina favoritetiketter.

Har du stulit några skivor från dina föräldrar?

— Jag har lånat en fin Monica Zetterlund-skiva som heter »Ooh! Monica!«. Den gillar jag mest för omslaget och för att min farbror spelade trummor i hennes band för några år sedan. Jag och de andra på Svek samplar gärna gamla pop- och soulskivor men resultatet blir ändå elektroniskt, särskilt om man jämför med amerikanerna som samplar soulskivor och får värsta Barry White-stuket i sin house.

Vems skivsamling skulle du vilja lyssna igenom?

— Ron Hardys samling. Han var resident-DJ på Warehouse, den legendariska Chicago-klubben som startades i slutet av sjuttiotalet.

Varför har du en metallbox i stället för en mjuk skivväska?

— Mitt skivcase skyddar skivorna bra när jag reser bort för att DJ:a. Tyvärr väger det 25 kilo när man fyllt det och är jävligt otympligt att bära.

Vilka skivor har du alltid i caset?

— Svek-skivorna, förstås. Nu spelar jag »Snorkelmannen« väldigt mycket. Det är min och Cari Lekebuschs hyllning till Peter Wahlbeck, vi har till och med satt en bild av honom på etiketten. Jag tror inte att han har hört den, men när en kompis visade upp den för honom svarade han »du och jag skulle kunna vara jävligt bra vänner« och sparkade min kompis på smalbenet.


Anna Hellsten & Fredrik Strage

Postat i:Anna Hellsten, Fredrik Strage, POP vol 2 #4, , , ,

One Response

  1. […] Ogalde / Orup / Ebbot Lundberg / Jan Kask / Jesper Dahlbäck / Jonas Lundqvist / Per Sunding / Bo Sundström / Åsa […]

Kommentera

Kategorier

