Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #4:2] Jan Kask

Jan Kask

JAN KASK hoppade av Brainpool ifjol och har startat ett nytt, än så länge namnlöst, band som släpper en EP i april. Hans syster Lena medverkar på skivan, liksom medlemmar ur rockbanden Tommy 16 och Third Dimension. Jan har just börjat packa upp sina ägodelar i en etta på Södermalm i Stockholm.

Vilka skivor fanns i första flyttkartongen?

Powerpopsamlingarna »Come Out and Play« och »Starry Eyes« från skivbolaget Rhino. De innehåller sena sjuttiotalslåtar med bland andra The Nerves, The Flamin’ Grovies, The Flash Cubes och Buzzcocks. Jag klarar mig inte utan »My Aim Is True« med Elvis Costello, några Crowded House, Beach Boys »Pet Sounds«, Mary J. Blige »My Life« och en otroligt bra Carpenters-samling. Sedan har jag alltid med mig Velvet Crushs »Teenage Symphonies to God«, New Orders »Technique«, Wings »Greatest Hits«, en samling med XTC och en med Buffalo Springfield som är djävulskt bra, nästan bättre än Neil Youngs soloskivor.

Vilka artister dominerar din skivsamling?

Prefab Sprout och Pet Shop Boys. Jag har nästan alla deras skivor.

Vilka skivor gömmer du när du får besök?

Varje gång jag besöker ett skivbolag får jag en bunt kassa skivor. »Nu ska du få skivor«, säger de och så sitter man där med jävligt dåliga plattor. Eftersom jag inte orkar slänga eller sälja dem får de ligga och skräpa.

Har du haft en gemensam skivsamling med en flickvän?

Vi har haft våra samlingar bredvid varandra, men hon har aldrig fått ställa in sina skivor bland mina. Det funkar inte. Jag blev av med den första Stina Nordenstam-plattan när det tog slut med en tjej.

Har någon kritiserat din skivsamling?

När vi bodde i Lund fick jag ofta skit för att jag hade Tom Petty-skivor. Jag tycker att han är en schyst rocksnubbe men det fanns en acid jazz-maffia som sprang runt och kollade om man hade rätt skivor. De gillade inte att man köpte punk och new wave heller.


Anna Hellsten & Fredrik Strage

Postat i:Anna Hellsten, Fredrik Strage, POP vol 2 #4, , , ,

One Response

  1. […] Ogalde / Orup / Ebbot Lundberg / Jan Kask / Jesper Dahlbäck / Jonas Lundqvist / Per Sunding / Bo Sundström / Åsa […]

Kommentera

Kategorier

